FÖLJ RAPALA PROGUIDE

Andreas Ingrids

Andreas Ingrids heter den här fiskegalningen från Dala-Järna

Jag är 35 år och är född och uppvuxen i fina Dala-Järna.
Sedan ca 15 år är jag bosatt i Falun där jag bor tillsammans med min sambo och mina två barn.
Jag jobbar jag som personligassistent och på fritiden är jag med familjen, fiskar och försöker hinna med någon sorts träning ibland.

Fiskeintresset har jag fått från min pappa som jag fick följa med ut på sjön redan som liten.
Sedan har intresset levt vidare men för ca 4 – 5 år sedan fastnade jag ordentligt i träsket och började ”tänka” fiske. Det är framförallt spinnfiske efter gädda som gällt de senaste två åren, men även abborrfisket lockar mig.
Ibland blir det även något trollingpass efter gädda och lite spinnfiske efter öring.

På vintern pimplar jag abborre och ismetar en del.

När det gäller bästa fiskeminne har jag svårt att välja ett. Men om jag måste välja så blir det nog min första 10 kilos gädda som jag tog ensam på sjön vid min stuga en sen oktobereftermiddag. Jag lyckades föreviga på bilde efter att jag värmt mobilen i kalsongerna (dog av kylan). Sen är det nog min första ”spinntia” och vinsten i Gäddfajten som ligger mig varmast om hjärtat.

Mina PBn
Gädda: 11,02kg på ommålad Super Shad Rap (dragrodd) och på spinn är mitt 10,3kg
Abborre: 1,37kg på ismete , 1,3kg på spinn. 1,26kg pimpel

Ny favorit!

17th augusti

På senaste tiden har det blivit en del abborrfiske för mig. När det gäller hårdbeten så har jag fått en ny favorit i Rapala Shad Dancer(5cm).  Den har en aggressiv gång som lockar abborren till hugg (funkar nog även utmärkt till gädda, gös och öring).

Här har ni alla Färger! Och här den fina Gången!

Framförallt har jag använt Rapala Shad Dancer på stengrynnor och grundare områden (2-4m) med mycket  stockar och stora stenar  då den har en förmåga att ”studsa” över och inte fastna! Betet går på 2,1m till 3m.

När jag spinnfiskar Rapala Shad Dancer vevar jag den monotont eller lite snabbare med korta stopp och ”twitch”. Med flourcarbontafs blir den nästa helt suspending och viker ofta ut bredsidan om jag ”twitchar” den, hett!!  Shad Dancer är ett enkelt bete att fiska och kan även användas som sökbete och betet passar även utmärkt … Läs mer »

Lyckad morgon

11th augusti

Blev 3 timmar på sjön i morse. Solen lyste och min gamla motor tog plastekan framåt i lagom takt. Siktet var inställt på abborre och det gick bra. Första stället gav inte ett hugg men det andra gav två abborrar över 40cm och ett par gäddor som motionerade Zodias spöt. Alltid kul med hugg och höra ”spärren” ljuda från Stradic rullen.

Abborrarna (och gäddorna) högg vid en friliggande stengrynna som går upp på ca 3m och runt denna är djupet ca8m. Ofta går dom större individerna precis i kanterna där ”hårdbotten” möter ”mjukbotten” (där sten möter lerbotten) i sjöarna jag fiskar, så även denna gång.

Betet för dagen var Storms So-Run Joker Shad i färgen LC.

Nu ska jag vässa krokarna inför morgondagens interntävling!

R.I.P Shad Curly Tail

10th augusti

Sitter och riggar beten inför helgens interntävling. Vi är några grabbar och jag som är gubben i gänget som skall ses och köra en interntävling där den som fångar dom 5 längsta gäddorna plus 3 abborrar ( längden gånger 2,2) vinner!(Catch and release) Priset är inget annat än äran men den kommer man långt på i vår chatgrupp på massanger!  Lagen lottade vi så nu må bästa lag vinna! Jag hamnade med duktige Casper så det känns grymt bra och vi går givetvis för segern!

Har precis riggat några R.I.P Shad Curly Tails i grymt heta färger som jag hoppas kommer fälla avgörandet i helgen. Det väntas bli växlande molnighet så lite glitter i jiggarna kommer göra susen!

Just R.I.P Shad Curly Tail 20cm med Multi Depth Screw System är min absoluta favorit! Gången är förförisk med riktigt grym bellyflash. Den … Läs mer »

Det ska inte vara lätt!

3rd augusti

Idag har jag tillbringat eftermiddagen på sjön med min son Wilmer och min vän Casper och vi har fiskat abborre.

Varmt och skönt har vi haft det och fikat smakade bra! Zodias spöt låg lika skönt i handen som vanligt! Mycket abborre har vi sett på ekolodets skärm, MEN dom var VÄLDIGT svårflirtade. Men alla fick fisk!

För mig var det en Joker Shad i färgen FG som funkade bäst. Vi fiskade på ”hårdbotten” på 5-9 meter och det enda som funkade var att nästan ”dra” hem jiggen efter botten.

Det ska inte vara enkelt varje gång för då skulle inte dom riktigt bra turerna vara så fantastiska! Vi hade chansen och vi njöt av det fina vädret! Vi lyckads till slut lura ett tiotal abborrar och 2 gäddor.

Nästa gång tar vi dom stora!

Ytliga gäddor

31st juli

Du står där och dänger och dänger! 10 kast blir snart 50 och 50 blir 100. Samtalsämnena avlöser varandra, allt från vilket tafsmaterial som är bäst till varför Lilla-Fridolf är bästa ”toalett läsningen” avhandlas. Plötsligt där från ingenstans smäller det till i ett vevtag. På någon hundradel är ”Lilla-Fidolf” som bortblåst och mothugget med Shimano Compre spöt sitter där i ryggmärgen. Adrenalinet och den skräckblandade förtjusningen infinner sig lika snabbt som ”Lilla- Fridolf” försvann! Du känner huvudskakningar från andra sidan Sufixlinan och det känns som en bättre fisk!  Det här utspelade sig på sjön igår och det är det här fiske handlar om för mig! Kamratskapen , galenskapen, spänningen, adrenalinet och glädjen!

Det som funkat bäst de senaste tiden är fiske på friliggande grynnor där djupet är 5-9m och som ligger intill djup på 12-15 meter. Det som funkat allra bäst … Läs mer »

Stor håv för både dig och fiskens skull!

29th juli

När jag åker ut på sjön finns alltid min Rapala håv med. Rapala Extra Large Pro Guide Net heter håven jag använder och är mycket nöjd med! Den är stor och rejäl och har ställbart skaft så du kan få skaftet hela 160cm långt om du vill. Men vill man inte ha hela skaftet ute så skruvar man enkelt fast det på önskad längd.

Det långa skaftet upplever jag väldigt possitivt när jag fiskar själv och kan då håva mycket enklare. Ofta fiskar jag med relativt långa spön tex mitt 9 fots Shimano Compre spö, och då är det perfekt med det långa skaftet så du kommer åt att håva utan krångel.

Håven har gummerat nät för att skona fisken och för att inte krokar skall fastna lika lätt. Öppningen i håven är 70cm bred och nätet är 85cm djupt. Ramen i … Läs mer »

Fel art och 2 dessutom

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för Fel art och 2 dessutom

25th juli

Tänkte åka ut och jigga abborre i skymningen. Plötsligt hugger det på min rosa Joker Shad och det känns som en gädda. När jag drillat en stund så blir det plötsligt tyngre. Stradic rullen och Zodias spöt får bekänna färg. Vid båten kommer först min gädda som jag krokat och en större gädda som har min gädda i munnen. Allt kan hända på sjön! Nu ska jag försöka ta en abborre! Skitfiske!

Morgon stund har guld i mun

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för Morgon stund har guld i mun

24th juli

Igår kväll hörde min gode vän och duktige fiskare Casper av sig och frågade om jag ville med ut på sjön och fiska abborre i morgon( läs idag) Jag vill alltid ut på sjön men har man familj är det inte så enkelt. Men vi löste det genom att ställa klockan på 04:15 för att hinna fiska några timmar innan resten av min familj vaknade.

Sagt och gjort! Klockan ringde och om det är någon gång jag INTE är morgontrött så är det när det nalkas fiske!

Solens första strålar lyste över trädtopparna när jag hämtade upp Casper. När vi kom till sjön låg den nästintill blank, det kändes lovande.

Casper styrde oss till en platå intill en skarp brant. Vi ankrade upp och genast syntes tre fina streck på ekolodets skärm. Casper släpper sin jigg och det hugger stenhårt! En fin abborre … Läs mer »

Tillbaka till rötterna!

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för Tillbaka till rötterna!

20th juli

Igår fick jag semester och den kunde inte börjat bättre! Fint väder och den tillbringas med familjen vid vårt smultronställe vid stugan vid en sjö i västerdalarna! Det var här fiskeintresset en gång startade när jag fick följa med pappa ut och meta abborre. Det var även här jag lyckades landa min första kilos abborre och även här min första 10 kilos gädda landades.

Fick 2 timmar över på kvällen igår och hann ut en sväng på sjön. Ibland är det skönt att släppa allt o bara ta sitt spö och en låda beten och ro ut helt utan krav och bara njuta, och göra precis som man gjorde när man precis började sitt fiske. Så det gjorde jag!

Satte på en Rapala Countdown 5cm som så många gånger förr och rodde drag ut mot ett parti med stora stenar intill en … Läs mer »

Svårflirtade abborrar

Andreas Ingrids. Kommentarer inaktiverade för Svårflirtade abborrar

17th juli

Idag blev det några timmar bland abborrstimmen med min gode vän och duktige fiskare Casper.

Till abborrfisket fiskar jag med ett Shimano Zodias haspelspö (4-12g) och en Shimano Stradic CI4+ 2500 rulle. Fantastisk kombo. Zodias spöt har en fantastisk känsla och kastar långt. Idag när det var långt mellan huggen var det extra skönt att sätta huggen när dom väl nappade och det kan jag till stor del tacka Zodias-spöt för.

Fisken hittade vi oftast på ”hårdbotten” på 5-9 meter. Det som funkade bäst idag var traditionellt jiggfiske med 10grams skallar. Vi prövade först med 15grams skallar för att få bättre kontakt med jiggen i den hårda vinden. Men det var först när vi bytte till 10 gram fisken högg.  Huggen kom enbart i droppet så ett känsligt spö var en förutsättning för att kroka fisken. Betet för dagen var en Storm … Läs mer »

Sommarlov!Då ska det fiskas!

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för Sommarlov!Då ska det fiskas!

13th juli

Idag har jag och min son Wilmer spenderat en heldag på sjön med två av hans klasskompisar. Kommande storfiskare kan jag lova! Vilket tålamod och intresse!

Vädrets makter var inte på vår sida, vitvågorna duggade tätt på den lilla sjön så vi fick söka skydd i en liten å som har förbindelse till sjön. Grabbarna kastadeVibraxspinnare  och 5cm Rapala Countdown med god precision  även om det blev några besök i trädens grenar efter strandlinjen! Metspöt var också med men någon större fart på abborren och gäddan var det inte. Men alla grabbar fick fisk och det var huvudsaken. Underbart att se glädjen när man lyckas landa fisken! Fantastiskt kul med alla frågor och funderingar! Det gjorde min dag! Bäst nappade det på Vibrax Foxtail i regnbågsfärg. Wilmer krokade en bättre fisk men den behagade inte följa med upp.
Påväg hem bonnatrollade vi … Läs mer »

Flytet håller i sig!

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för Flytet håller i sig!

11th juli

Flytet håller i sig och jag, Shimano Compre spöt och R.I.P Shad Curly Tail pratar samma språk. Bäst att njuta för snart kanske det vänder!

De beten jag fiskade mest den senaste turen var Storm R.I.P Shad Curly Tail och ett testbete från Storm. ”Tekniken” som funkat bäst vid fiske på djupkanter (5-9m) har varit att låta betet sjunka efter jag kastat ut för att sedan ta hem det med korta spinnstopp, upplever att huggen ofta kommit i droppet eller precis när jag börjat veva igen.  Måste åter lyfta fram Storms R.I.P. Multi Depth Screw System. Så smidigt och enkelt att byta viktningen på betet.

Senaste turens bästa fisk blev en fin 109a.

Skitfiske!

När drömmen blir verklighet!

Andreas Ingrids. Kommentarer inaktiverade för När drömmen blir verklighet!

6th juli

Idag hade jag en bra känsla! Strålande solsken brukar dock inte vara någon favorit hos gäddorna men känslan var ändå bra!

Packade bilen och for iväg!

Sjön låg iallafall inte blank utan det vågade alldeles lagom. Packade i båten och begav mig mot första stället. Dängde och dängde och dängde lite mer! Inte ett pet! Bytte ställe men lika dött där.

Timmarna gick och det började kännas lönlöst. Men då drog det in lite mörkare moln så då tändes hoppet lite igen och precis när solen gick i moln hugger dagens första gädda. En fin meterfisk som stod landnära bland de stora stenarna.

Men det verkade som det bara var den som var hungrig. Bytte ställe igen till en djupkant men det var ingen hemma där heller. Det började bli ont om tid. Det fick bli en plats till. Jag ställde in siktet mot … Läs mer »

Hugger dom inte från ena hållet får man ta dom från andra…

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för Hugger dom inte från ena hållet får man ta dom från andra…

5th juli

Nu har de stora stimmen av vitfisk (betesfisk) lämnat vassen och där med även gäddorna. På sommaren brukar jag hitta gäddorna på branter och friliggande grynnor. Kuperad botten med stora stenar intill djupare områden i sjön brukar också hålla fisk i dom sjöar jag fiskar.Senaste turen fiskade jag och min gode vän Martin just ett sådant område med kuperad botten. Fisket var segt i den starka nordanvinden. Inget hände så vi beslutade oss för att ankra om och kasta på området från en annan riktning. Sagt och gjort! Tredje kastet känner jag ett hårt hugg, jag gör mothugg och känner Shimano Compre spöt buga! Förstår ganska snart att det är en bättre fisk. Drillningen är relativt lugn och Martin kan snart håva en fin meterfisk!

Många gånger när fisket är segt kan just detta med att ”attackera” en spot från en … Läs mer »

Äkta glädje

Andreas Ingrids. Kommentarer inaktiverade för Äkta glädje

2nd juli

Har varit sparsamt med gäddfiske sedan fjällresan  men ett par korta turer har hunnits med.

Vi har fiskat branter och grynnor och en del bland växtlighet. Vi har inte hittat någon större koncentration av gädda utan det har kommit något hugg här och där när vi driftat.  Många gånger har gäddan bara stött till betet och sedan inget mer eller så har vi känt gäddan en kort stund och sedan har den lossnat så väldigt frustrerande fiske. Några har även följt med men inga större individer. Men förhoppningsvis vänder det snart!

Sista turen var sonen med ut och lyckades kroka en liten fin gädda helt själv.  Storms  Knock’r Minnow 13cm är ett perfekt lättkastat och effektivt bete för honom att fiska! Underbart att se glädjen som en fångad gädda lockar fram!

Bästa betet för mig har varit ett testbete från Storm. Även Rapala … Läs mer »

När längden har betydelse

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för När längden har betydelse

29th juni

En pryl jag aldrig lämnar hemma även om jag bara ska göra några kast från bryggan är Rapalas måttband! Bara att dra ut önskad längd så stannar den där och när du är klar trycker du på knappen så rullar den ihop igen! 150cm lång med tydliga markeringar och siffror och skrynklar inte! Rätt som det är sitter ju drömfisken där och då vill du ha en längd på den!

För mig som inte har någon stor båt på trailer utan flera mindre båtar är det perfekt att alltid ha med sig i måttbandet fiskeväskan istället för att dra runt på en mätbräda.

Detta är även en perfekt pryl att ha när det kommer till att följa fiskereglerna i våra fiskevårdsområden. Fler och fler fiskevårdsområden har ett ”fönster” vilka fiskar (längd på fiskar) man får ta upp för matfisk. Självklart skall man … Läs mer »

På fiskeäventyr utan återvändo!

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för På fiskeäventyr utan återvändo!

21st juni

Pappa har besökt detta ställe i fjällen en vecka varje sommar sedan någon gång på 70-talet. Själv har jag varit med 3 gånger tidigare men det var minst 15 år sedan sist. Den sista minnesbild jag har sedan senaste resan var när jag ramlade i en myr med 20kg ryggsäck som tryckte ner mig i den blöta myren. Jag grät av ilska och pappa skrattade😂!  Men jag minns även de stonkande starka rödingarna och det klara vattnet! Så det var med skräckblandad förtjusning jag packade ryggsäcken med de varmaste kläderna jag hade. Jag visste att det kommer antagligen bli både blött och kallt och väl där finns ingen återvändo. Det enda skydd från vädrets makter kommer vara vårat tält och en sovsäck. Men jag visste att det kommer vara värt varje frusen stund att få uppleva denna vecka med pappa … Läs mer »

Huggvilliga abborrar på fjället

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för Huggvilliga abborrar på fjället

21st juni

Sitter i bilen efter en härlig vecka med farsan i fjällen.

Vi har fiskat röding men mer om det i ett senare inlägg. Igår var också tanken att vi skulle fiska röding men vädergudarna hade andra planer för oss. Med stark vind och ändå starkare vindbyar så gick det inte att vara på sjön i vår lilla plastbåt.

Men fiska ville vi ju göra så vi åkte in till en liten liten tjärn som inte är mer än 100 meter lång och 75 meter bred. Det ser inte ut som det ska finns ett liv i pölen.

Men enligt farsan skulle det finnas det och så rätt han hade. Vi tog våra ul-spön och i bägges beteslås hängde en Vibraxspinnare i Hot Pepper kopparfärg (6g) som vi hade med oss i båten. Första kastet känner jag ett rejält hugg och en härlig fight … Läs mer »

Grymt haspelspö till gäddfisket

Andreas Ingrids. Kommentarer inaktiverade för Grymt haspelspö till gäddfisket

13th juni

Har fiskat med ett riktigt kanon spö ett tag nu, Shimano Technicum 8,6 fot haspelspö är en fröjd för ögat med sin snygga blåa färg och med en kastvikt på 45g-135g gör det att du kan kasta de flesta gäddbeten som wobblers, gummibeten, spinnerbaits och jerks mm. Spöt är byggt i Shimano xt 200 carbon vilket gör det starkt och snabbt trots sin lätta vikt.

Aktionen i spöt är snabbt med en lite mjukare topp vilket ger en fantastiskt känsla när du både kastar beten och drillar fisk. När polarna kastar in i vassen lägger du betet perfekt!;)
Jag använder detta spö ofta och när jag tävlat fiskar jag nästan uteslutande med det, det var även detta spö jag vann Gäddfajtsfinalen med. Perfekt att ta fram när du ska kasta i motvind och när gäddorna vägrar stora gummibeten!

Spöt är lätt, du kastar … Läs mer »

Hårda hugg på Jämtdraget

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för Hårda hugg på Jämtdraget

9th juni

Finns det något bättre än att gå längs en liten å och spinnfiska en solig försommarkväll. Forsen som brusar och trastarna som sjunger och fisken som hugger!

Just en sådan kvällstur blev det för mig:) Det såg lovande ut när jag kommer fram. Jag såg småfisk som stod i strömmen och i ett av de lugnare partierna ser jag en fisk som vakar. Jag börjar kasta och det dröjer inte länge innan jag känner ett rejält hugg, tyvärr är jag inte riktigt ”vaken” och missar mothugget.

Jag Försöker placera kasten bakom stenar och sedan låta betet ”dansa” ut i strömmen. Eller planera kasten så strömmen för betet mot ”stora”stenar där jag upplever att öringen ofta står och trycker.

Jag flyttar mig en bit nerströms och ser en fisk vaka bakom en sten. Lyckas lägga ett bra kast och där sitter en fin öring … Läs mer »

Premiär

Andreas Ingrids, Rapalaproguide. Kommentarer inaktiverade för Premiär

6th juni

Då var gäddfiskepremiären i Pro Guidetröjan avklarad.Måste erkänna att det kändes speciellt när lilla jag,”bypöjken” från fina Dala-Järna fick bli Rapala Proguide och dra på sig tröjan för första gången. En piss i rymden för vissa, stort för mig!:)

Vi packade båten och gav oss ut! Nya Tecnicum spöt (50-170g 7,2″) kändes grymt härligt och tillsammans med en Calcutta 301D kommer detta bli en kombo jag kommer att trivas med!

Fisket var helt ok för att vara i den sjön men den riktiga toppen saknades. Toppfisken blev en meterfisk som inte hunnit äta upp sig riktigt efter leken.

Vi fiskade längs djupkanter och på grunda grynnor. Betet för dagen var Storm R.I.P Shad Curly Tail 20cm i färgen Bleeding Roach som fiskades med Storms skruvsystem MDSS (Multi Depth Screw System) för att optimera gången till att få en riktigt fin gång med  bra … Läs mer »

11kg gädda,kanske för att jag läste….

Andreas Ingrids. Kommentarer inaktiverade för 11kg gädda,kanske för att jag läste….

1st juni

Tänkte börja mitt bloggande här med historien bakom mitt gädd-PB jag tog förra våren.

Jag brukar nästan alltid läsa alla Rapala Proguides inlägg och förra våren skrev den eminente fiskaren Mikko Seppänen ett  mycket bra inlägg om vårfiske med Rapala Super Shad Rap som jag anammade.
Jag köpte på mig ett par Super Shad Raps och så släppte isen från sjön.

Det var en solig o lugn vårdag i mitten av april och det skulle bli öppet-vatten premiär. Isen låg fortfarande på delar av sjön men det gick att fiska.
Jag rodde ut och på första kastet hugger en kilos gädda på min Super Shad Rap!

Detta kändes lovande!
Men sen händer inte mycket! Jag fiskar av  brant efter brant intill områden jag trodde gäddan står på innan lek utan resultat.

Det fiskades wobbler och det fiskades gummi men inget hände.
Till slut bestämmer jag mig … Läs mer »