FÖLJ RAPALA PROGUIDE

Från Örebro
Yrke Egenföretagare SourceMedia

Instagram
Jag är en allroundfiskare som lagt mycket tid på trollingfiske sedan 90 talet men har under de sista åren hittat tillbaka till det jag själv kallar för ”närfiske” dvs att fiskemetoder efter våra vanliga arter abborre, gädda och gös i vatten i min närhet. Det beror främst på att min 9 årig son Felix börjar få tålamodet att vilja hänga på fiskeäventyren och då går det inte att åka tidigt på morgonen och komma hem sent på natten utan det måste ske på hans villkor.
Många frågar vilket fiske som roligast och det är svårt att svara för jag kan tycka att det är nästan lika kul att om vintern få ta sparken ut Hjälmarens is och pimpla abborre som att åka till Norge och dra hälleflundra. Men om jag tvingades välja bara ett fiske så blir det nog vertikalfiske efter röding. De som har testat på vertikalfiske efter röding kan nog lugnt konstatera att det är nog ett av häftigaste fiskemetoderna man kan uppleva i Sverige. Tänk att ”tokveva” en jigg genom Vätterns vattenmassor och plötsligt ser man ett ”båge” på ekolodet som börjar jaga jiggen och sen pang, då börjar en fajt på lätta grejor man bara vill uppleva om och om igen.
Min grabb han har lyckats rätt bra trots sin ringa ålder. Hans första röding som han fick var under en tur när vi vertikalfiskade sommaren 2011 den vägde 3,6 kg Samma sommar fick han även en gädda på 7 kg som han själv krokade och fajtade. Titta gärna på filmklippen ”Felix drar gädda” och ”Felix drar röding” och se och hör den lycka som infinner sig när han får upp fiskarna”

Jerkfiske efter abborre, jädrans va kul!

Stefan Källström. Kommentarer inaktiverade för Jerkfiske efter abborre, jädrans va kul!

24th maj

Har den senaste tiden börjat att jerkfiska abborre med Rapalas Shadow Rap. Jädrar va kul och effektivt det är nu när vattentempen börjar stiga. Jag fiskar wobblern med ganska hårda och stora ryck… En – två stopp, en stopp, en – två stopp osv. Shadow Rap finns i två modeller Shadow Rap 11 cm och Shadow Rap Shad 9 cm. Skillnaden är dels storleken och att Shad har en högre kropp. Men den stora skillnaden när man gör ett stopp så hänger den vanliga 11 cm med huvudet och sjunker sakta medans Shad gör tvärtom, hänger i vattnet och flyter sakta mot ytan. Båda varianterna ska imitera en skadad fisk och ofta kommer hugget precis när man gör spinnstoppet. Tog en tur igår kväll och drog några stridbara borrar. Det jag märkt är att borren backar inte för en wobbler på … Läs mer »

Högtryck på abborre!

Mikko Seppänen, Stefan Källström. Kommentarer inaktiverade för Högtryck på abborre!

19th maj

Trots att vi är i mitten av maj så har värmen slagit till ordentligt och kvicksilvret ligger just nu i Örebro på 27 grader. Högsommarvärmen är redan här och satt rejäl fart på abborrarna som mer än gärna slänger sig över en snabbt ”injerkad” Rapala Shadow Rap.

För ett par dagar sedan hade jag Mikko Seppänen på besök i Örebro för lite studiofotografering. Efter att vi var klara så tog vi en tur till min favoritsjö för abborre. Redan på första kastet så vrålar Mikko till.. Kolla in vilken följare!! Efter wobblern (Shadow Rap) följer en rejäl borre men den hugger inte utan vänder vid båtkanten och simmar ner i djupet igen. Men det tar inte många kast innan Mikko krokar en ny fin borre, dock så va den här några sizer mindre än den fösta som bara följde efter men … Läs mer »

Kort och tjock, sådan husse sådan hund.

Stefan Källström. Kommentarer inaktiverade för Kort och tjock, sådan husse sådan hund.

30th april

Korta och tjocka abborrar så kan man sammanfatta resultatet av de sista abborrepassen. Just nu är abborrhonorna sprängfyllda inför den stundade leken. Även abborrar strax under 40 cm touchar kilos sträcket. Har de senaste turerna fått några abborrar som varit 39 cm och som vägt strax under kilot.  Har med framgång fiskat med nya So-Run Joker Shad och 360GT. Den sistnämnda 360GT Searchbait har jag vevat lååååångsamt över botten utan vevstopp oftast har det resulterat i ett Slack i linan då borren inhalerat jiggen.

Nä nu kan man inte sitta inne när största chansen till stor abborre finns, ut och fiska med er alla!!

Spännande gäddfiske!

Stefan Källström. Kommentarer inaktiverade för Spännande gäddfiske!

25th april

Har börjat utforska vatten som jag fiskade på för över 40 år sedan. På den tiden åkte jag med min morfar och hans  trä eka och rodde drag längs vassarna. Kommer så väl ihåg hur  spännande man tyckte det var. Att va runt 8 år att sitta och hålla i spöt och vänta på det våldsamma hugget som nästan ryckte spöt ur handen samtidigt som morfar berättade den ena fiskehistorien efter den andra. Det var lycka! Det var väl då sjukdomen började och la grunden till att man håller på än idag. Nu mer än 40 år senare är man tillbaka i samma vatten och testar sig fram. Var vi fiskade på den tiden har jag bara diffusa minnen av så man har fått börjat om leta efter platser som ser intessanta ut. Men det är svårt för var man … Läs mer »

Söröyamöte

Stefan Källström. Kommentarer inaktiverade för Söröyamöte

5th april

Just nu är hela Rapala Proguidegänget på väg upp till Söröya. Känns stressande och samtidigt grymt peppande att få rapporter om stora fiskar när man sitter på flyget. Jesper Norell rapporterar om en 31 kg torsk och nu när man kliver av flyget så plingar det i telefonen. HÄLLE 170 cm!!! Nu ber vi till vädergudarna!