FÖLJ RAPALA PROGUIDE

Från Örebro
Yrke Egenföretagare SourceMedia

Instagram
Jag är en allroundfiskare som lagt mycket tid på trollingfiske sedan 90 talet men har under de sista åren hittat tillbaka till det jag själv kallar för ”närfiske” dvs att fiskemetoder efter våra vanliga arter abborre, gädda och gös i vatten i min närhet. Det beror främst på att min 9 årig son Felix börjar få tålamodet att vilja hänga på fiskeäventyren och då går det inte att åka tidigt på morgonen och komma hem sent på natten utan det måste ske på hans villkor.
Många frågar vilket fiske som roligast och det är svårt att svara för jag kan tycka att det är nästan lika kul att om vintern få ta sparken ut Hjälmarens is och pimpla abborre som att åka till Norge och dra hälleflundra. Men om jag tvingades välja bara ett fiske så blir det nog vertikalfiske efter röding. De som har testat på vertikalfiske efter röding kan nog lugnt konstatera att det är nog ett av häftigaste fiskemetoderna man kan uppleva i Sverige. Tänk att ”tokveva” en jigg genom Vätterns vattenmassor och plötsligt ser man ett ”båge” på ekolodet som börjar jaga jiggen och sen pang, då börjar en fajt på lätta grejor man bara vill uppleva om och om igen.
Min grabb han har lyckats rätt bra trots sin ringa ålder. Hans första röding som han fick var under en tur när vi vertikalfiskade sommaren 2011 den vägde 3,6 kg Samma sommar fick han även en gädda på 7 kg som han själv krokade och fajtade. Titta gärna på filmklippen ”Felix drar gädda” och ”Felix drar röding” och se och hör den lycka som infinner sig när han får upp fiskarna”

Vertikalröding på Vättern

Stefan Källström. Kommentarer inaktiverade för Vertikalröding på Vättern

23rd juli

Sommaren 2010 gjorde min gode vän Jonas Svensson från Hammar misstaget att droppa ner en jigg på 30 meters utanför Moholmsgrundet i norra Vättern och succén var ett faktum.En ny fiskemetod på Vättern va född. Idag när man är ute en sommardag på Vättern så ser man massa båtar som ägnat sig åt vertikalfiske efter röding. TV -Spelsfiske säger många, men ett bra ekolod skapar en extra dimension till fisket. Det är jäkligt spännande att se fisken jaga betet från 30 meter ner upp mot ytan, hugger den? Många gånger så följer den bara för sedan vända ner, men när den hugger så väntar en grym fajt på lätta prylar. Från början använde vi stort sett bara jiggar men sedan ett par år sedan har vi återanvänt och förfinat en gammal fiskemetod. Vi fiskar då med pirk eller tyngre skeddrag … Läs mer »

Havsfiskeäventyret på Söröya

Stefan Källström. Kommentarer inaktiverade för Havsfiskeäventyret på Söröya

9th juli

Vädret på Söröya har de senaste dagarna varit fantastiskt och verkar fortsätta så med lugna vindar och sol. Vi har nu fiskat några dagar på Söröya och krafterna hos grabbarna Felix och Viktor börjar nu ta slut. Gårdagen satte dem rejält på prov då de drog fina torskar med topp på ca 17 kg. Det är ett ganska tungt jobb när man är 12-14 år att veva upp en grinig torsk från 50 meter. Så efter några timmars vevande så var de så trötta att de somnade i båten. Vi körde då in dem i land och min kompis Tommy gjorde återigen fantastisk middag. Proppmätta så stack vi gubbar ut några timmar i natt och jagade lite hälleflundra på norrsidan. Ganska omgående så krokade jag på en mindre flundra på ca 15 kg, men det var allt som hände i … Läs mer »

Äventyr de Lux

Stefan Källström. Kommentarer inaktiverade för Äventyr de Lux

7th juli

Under flera år har jag och min 11 åriga (snart 12) grabb Felix pratat om att åka till Söröya. Men det har alltid fallit på målsnöret av två anledningar. Inte tålamod att åka 170 mil i bil och så har han har vägrat flyga. Men i år lyckades han övervinna flygrädslan så vi bokade in en tur till Ralph på Sörvaergjestehus. Vi fick sällskap av min gode vän Tommy Segelberg och hans grabb Viktor. Första svängen ut på havet så åkte vi till Breigrun som ligger nära hamnen. Vi hängde på små Atomsilda till ungdomarna för att de skulle få ”träna” lite och ganska omgående stod grabbarna med böjda spön med varsin sej i andra ändan. Med det leendet på grabbarna läppar så förstod vi att detta var mer än uppskattat. Felix bytte till en större pilk och ganska snart … Läs mer »

Jerkfiske efter abborre, jädrans va kul!

Stefan Källström. Kommentarer inaktiverade för Jerkfiske efter abborre, jädrans va kul!

24th maj

Har den senaste tiden börjat att jerkfiska abborre med Rapalas Shadow Rap. Jädrar va kul och effektivt det är nu när vattentempen börjar stiga. Jag fiskar wobblern med ganska hårda och stora ryck… En – två stopp, en stopp, en – två stopp osv. Shadow Rap finns i två modeller Shadow Rap 11 cm och Shadow Rap Shad 9 cm. Skillnaden är dels storleken och att Shad har en högre kropp. Men den stora skillnaden när man gör ett stopp så hänger den vanliga 11 cm med huvudet och sjunker sakta medans Shad gör tvärtom, hänger i vattnet och flyter sakta mot ytan. Båda varianterna ska imitera en skadad fisk och ofta kommer hugget precis när man gör spinnstoppet. Tog en tur igår kväll och drog några stridbara borrar. Det jag märkt är att borren backar inte för en wobbler på … Läs mer »

Högtryck på abborre!

Mikko Seppänen, Stefan Källström. Kommentarer inaktiverade för Högtryck på abborre!

19th maj

Trots att vi är i mitten av maj så har värmen slagit till ordentligt och kvicksilvret ligger just nu i Örebro på 27 grader. Högsommarvärmen är redan här och satt rejäl fart på abborrarna som mer än gärna slänger sig över en snabbt ”injerkad” Rapala Shadow Rap.

För ett par dagar sedan hade jag Mikko Seppänen på besök i Örebro för lite studiofotografering. Efter att vi var klara så tog vi en tur till min favoritsjö för abborre. Redan på första kastet så vrålar Mikko till.. Kolla in vilken följare!! Efter wobblern (Shadow Rap) följer en rejäl borre men den hugger inte utan vänder vid båtkanten och simmar ner i djupet igen. Men det tar inte många kast innan Mikko krokar en ny fin borre, dock så va den här några sizer mindre än den fösta som bara följde efter men … Läs mer »