FÖLJ RAPALA PROGUIDE

Tommy Blomander

Jag heter Tommy Blomander  och bor  i Hjältevad  ett litet samhälle mitt i Småland.

Jag har fru, två utflugna barn och två hundar Jag jobbar heltid som ansvarig för ett sliperi inom Vida koncernen Sveriges största privata sågverkskoncern. Jag jobbar även deltid som styrkeledare i räddningstjänsten och  ansvarar för räddningstjänsten i samhället som jag bor i.

Så fort jag har tid över så försöker jag komma ut o fiska så mycket som möjligt. Jag tycker det mesta inom fisket är roligt men har snöat in på vertikalfiske efter gös. Min insnöade satsning på vertikalfiske har varit lyckad för jag har haft turen och lyckats få åtta st gösar över 10kg  varav två st  över 11kg!!(största är på 11450g.)

Det är en otrolig känsla när man ser på ekolodet en riktigt stor gös på väg upp mot betet, då kan man snacka om pulshöjare. Senaste tiden har jag mer och mer börjat fiska från kajak för jag känner att jag vill komma lite närmare naturen på nått vis , sen upplever jag att fisket blivit bättre från kajaken. Jag inbillar mig att fisken inte skyggar lika mycket för kajaken som för båten.

Mitt personbästa på gös är 11450g och min största gädda vägde 12400g.  Jag har även fått en gädda som  var 120cm lång och var 60cm i omkrets men den gången hade jag klantigt nog inte någon våg med mig  men det var en grym fisk. Mitt personbästa på abborre är 1750g.

Mitt drömmål är att få en gös över 13kg

Härligt gösfiske med kajaken 95cm i topp

16th juni

Var ute i fredags i åskvädret och fiskade gös eller rättare sagt så började det åska när jag var på sjön. Jag tror aldrig jag sett så mycket små gös i nån sjö nån gång som den här , så mitt största problem när jag hittade ett stort eko att släppa på, var att jag kom inte ner med jiggen till den stora fisken för det kom små gösar och tog jiggen på vägen ner hela tiden, men jag lyckades till slut att få tre fina gösar över 85cm med topp på 95cm och 8,8kg så det var riktigt bra.
alla gösar högg på en storm joker vert 6″ idag.

Spinnfiske med vertikaljigg

8th juni

Jag var ute och körde ett spinnpass efter gädda och gös i tisdags och jag använde mest vertikaljigg med en lättare jiggskalle för ändamålet. Jag letade upp betesfisken och höll mig där sen ,jag lyckades att få upp lite fin gädda och gös på vertikaljiggarna i blåsten. Betet som användes var en storm joker vert 6″. http://www.rapalaproguide.se/wp-content/uploads/2017/06/My-Video-gös-gäddfiske-17-06-02-1.mp4

Riktat Vertikalfiske efter Abborre

Rapalaproguide, Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Riktat Vertikalfiske efter Abborre

5th juni

Jag var ute och körde ett abborre pass i söndags förra gången jag var ute så blev jag nollad så sämre kunde det ju inte gå . Men det tog många timmar innan jag hittade lite fin abborre och trögfiskad var den ,men jag lyckades att lura tre stycken runt 1kg med 43cm i topp så det var bra . Betet för dagen var en Storm so-run joker shad 4″ med en Vmc Big Eye jigg head silver 18g 4/0 krokhttp://www.rapalaproguide.se/wp-content/uploads/2017/06/My-Video-borre-17-06-04.mp4

Dubbelt Supersize både gädda och gös

Rapalaproguide, Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Dubbelt Supersize både gädda och gös

3rd juni

jag var ute och körde ett gös pass i går och vid tredje nersläppet ser jag ett fint eko på ca 6meters djup och det tar inte mer än ca 15sekunder innan fisken simmar upp och tar en ny provjigg från Storm, Upp kommer en fin gös på 91cm och 9120g i en mycket bra kondition. Sen två nersläpp senare så ser jag ett fint eko på ca 7meters djup och efter lite nötande på ekot så går fisken upp försiktigt och hugger på jiggen, en Storm joker vert 6″ Jag trodde jag hade på min livs gös på ända tills jag såg fisken, och upp kommer en jättefin gädda på 12,1kg och 121cm lång. Man kan bli lurad ibland när man tror att det är en gös på och så kommer det upp en gädda. Efter en mycket bra … Läs mer »

Gösfiske på grunt vatten

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Gösfiske på grunt vatten

27th maj

Jag var ute i går och provade gösen och jag hittade nästan all gös under 6meter och utanför sten och vassområde.
jag såg en hel del stora fiskar ända in på 3meters djup kul fiske men väldigt svårt på så grunt vatten, men jag lyckades att lura en fin gös på grunt vatten på 92cm ganska smal så det ingen större vikt på den .
Betet för dagen var en storm joker vert 6″ i färg AShttp://www.rapalaproguide.se/wp-content/uploads/2017/05/My-Video-17-05-19-gös-i-kajak-i-blåst-.mp4

Min längsta gös i år 98cm

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Min längsta gös i år 98cm

19th maj

Var ute i det fina vädret idag det blev några fina gösar med topp på 98cm och 9450g, alla gösar jag fick i dag hade lekt nu, betet för dagen var en Storm joker vert 6″ i färg PW

Fin göskväll

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Fin göskväll

6th maj

Jag körde ett fiskepass efter jobbet i går i det härliga vår vädret, smågösen var på hugget och framåt kvällen lyckades jag även lura en fin gös på 92cm
på en joker vert 6″

Bonusgädda

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Bonusgädda

23rd april

Jag var ute i ovädret i dag och skulle köra lite gös det blev inte så många men ett par upp till fem kilo i topp tycker jag är bra, jag fick även en fin bonus gädda på runt metern.
Hugg perioderna i dag var väldigt koncentrerade till när det kom in en snöby och gick över lika fort som ovädret försvann.http://www.rapalaproguide.se/wp-content/uploads/2017/04/My-Video-17-04-23i-gös-i-kajak-oväder.mp4

Glöm inte bort dom små fiskarna

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Glöm inte bort dom små fiskarna

17th april

Ibland så hittar man ingen större fisk eller så hugger den inte, och ibland så hittar man ingen fisk alls men det brukar ofta gå att hitta lite mindre huggvillig fisk så kör inte alltid över dom små fiskarna med båten
det kan var bra som träning att fiska lite på dom ibland, eller när självförtroendet fått sig en törn, även bra när man vill testa lite olika beten och färger. Men ibland får man ingen fisk hur man än gör
då är det bara att åka hem och lägga sig i soffan med en film och lite snacks.http://www.rapalaproguide.se/wp-content/uploads/2017/04/My-Video-17-04-17-mini-gös-i-kajak.mp4

En av dom minsta supersizegösar jag fått

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för En av dom minsta supersizegösar jag fått

17th april

Jag var ute i går på sjön och skulle köra lite gädda vertikalt jag körde av lite grundkanter som var mellan 6 och ca 9 meter men det var inte nån gädda hemma där, men jag fick 3 fina gösar över 85cm på djupkanterna
med en toppfisk på 91cm och det var nog en av dom minsta supersize gösar jag fått i vikt mätt, jag vägde den inte men den vägde nog max 6,5kg. Betet var en storm joker vert 6″

Eftermiddagsfiske efter gös

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Eftermiddagsfiske efter gös

2nd april

Jag var ute en sväng på sjön i dag och provade lyckan med gösen, fisket var bra och det bra medelvikt på gösen och bra mängdfiske med topp på 89cm .
Gösen var väldigt aktiv idag och den stod väldigt högt uppe i vattnet så det var lite svårt att parkera på fisken med kajaken i dag. Betet för dagen var en storm joker vert 6″ i färg P
kolla teckningen på gösen hela gösen skimrade i guld.

Drömfiske två supersizegösar var av en över 11kg

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Drömfiske två supersizegösar var av en över 11kg

27th mars

Jag hade ett drömfiske i går jag hade egentligen inte tänkt att fiska nått skulle bara testa en ny årtull jag gjort till kajaken. Så jag åkte ut till en vik som det inte blåste så mycket för att testa årtullen och jag brukar aldrig ha nått bra fiske där men när jag kom ut på ca 8 till 9 meters djup så ser jag ett jättefint eko ca 5 meter ner. Jag släpper ner en storm jigg joker vert 6″ och efter nån minut så simmar hon upp och tar jiggen och upp kommer en jättefin gös. Jag missbedömde storleken lite på gösen trodde inte att hon var så stor som hon var så man blev lite paff när hon kom upp, vikten var mellan 11,3kg och 11,5kg och var 93cm lång. Efter det så trampade jag iväg till … Läs mer »

Fin abborre på ismete

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Fin abborre på ismete

17th februari

Blev en tur abborre idag jag lyckades att få 4st fina abborrar i andra hålet på en rapala balanspirk 5cm sen blev det trögare på pimpel under dagen, men jag fick två fina abborrar på ismete med småabborre som bete den största vägde 1,51kg

Fin knubbis i snövädret

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Fin knubbis i snövädret

10th februari

Blev ett abborre pass i dag jag fick två fina abborrar rätt tidigt på förmiddagen en fin knubbis på en 1,43kg och 42cm och en fin på 1,28kg på en rapala balanspirk 5cm ,fiske djupet som jag fiskade mest på idag var på ca 5 till 7 meter, men fisket dog ut rätt snabbt idag så det var svårt att säga vad fisken var.
jag vet inte om det var för att barometertrycket stack i väg uppåt eller så var abborrarna nöjda för dagen.http://www.rapalaproguide.se/wp-content/uploads/2017/02/My-Video-17-02-10-ismete-abborre-2st-fina-borrar.mp4

Fin abborre igen!

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Fin abborre igen!

3rd februari

Var ute och testade abborren idag och jag lyckades att få en fin på abborre på 1,52kg på en Rapala balanspirk, annars var det väldigt trögt fiske i dag, jag har nu varit i denna sjö ett antal gånger nu så man börjar få lite information om sjön. Det brukar gå ca 7gäddor innan man får en abborre vid ismete och det konstiga är att medelvikten är mindre på gäddan än abborren. Den största gäddan jag fått i denna sjö väger ca 3kg och de flesta ligger mellan 0,5kg och 1kg medans abborren ligger nog på mellan 1kg till 1,2kg.  Nu ska tilläggas att jag fick lite mindre abborre de första gångerna jag va där men det beror nog på att jag kör med större mört nu. Skulle vara kul om någon hade någon teori om detta om det … Läs mer »

Dubbelhugg två fina abborrar

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Dubbelhugg två fina abborrar

29th januari

Det fick bli ett pass med abborre idag igen kompisen ville vi skulle köra gös men han fick göra det själv idag ,jag var sugen på abborre igen, fisket var lite trögare i dag men jag fick te fina abborrar, en på balanspirk på 1,21kg och två på ismete varav en på 1,35kg och en på 1,67kg min största på ca 30år så det var en härlig känsla, dom två största högg på ca 6meter djup idag och dom högg nästan samtidigt ca kl 11. Jag har fiskat väldigt nära botten dom sista gångerna, abborrarna har haft väldigt mycket loppor på sig nu så jag tror inte att dom har rört sig så mycket nu.http://www.rapalaproguide.se/wp-content/uploads/2017/01/My-Video-17-01-15-ismete-abborre-2st-fina-borrar.mp4

Isfiske Abborre igen

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Isfiske Abborre igen

27th januari

Det börjar bli beroendeframkallande att fiska abborre, jag var ute ett pass riktat på abborre idag det blev inget mängdfiske av abborre men det var fin medelvikt på dom 4st jag fick, medelvikten var över 1,2kg.
Den minsta var på 1,15kg och den största var på 1,38kg,längden på alla var mellan 44cm och 46cm, skulle vara kul att veta åldern på dom om det är samma årskull på någon av dom, den minsta fick jag på en rapala balanspirk 7cm, dom övriga 3 fick jag på ismete med mört, idag ville abborrarna ha stora mört mellan 15 och 20cm var bra, jag tyckte dom gick lite grundare idag än sist ca 5 till 7meter var lagom. sista gångerna jag varit ute så har fisket varit bäst mellan 11 och 1 på dagen, på morgonen var det bara smågäddor som högg … Läs mer »

Fin Abborre på rapala balanspirk 7cm

Rapalaproguide, Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Fin Abborre på rapala balanspirk 7cm

21st januari

Jag var ute i går och provade abborre i en ny sjö jag hittade lite fin abborre på ett djup mellan 6 och 8 meter. Jag lyckades att få upp två fina abborrar över kilot varav den största var på 1,51kg. Betet för dom 2 största var en rapala balanspirk som var 7cm (se bild )http://www.rapalaproguide.se/wp-content/uploads/2017/01/My-Video-17-01-15-ismete-abborre-1512.mp4

Årets första ismetepass 2017

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Årets första ismetepass 2017

15th januari

Fisket idag var inriktat på grov Abborre, jag satte ut spöna på en flack djupkant som var mellan 6 och 8 meter där jag såg en hel del fin abborre i höstas. fisket gick bra fick 17 fina abborrar och 5st över kilot med topp på 1,4kg och 1,35kg
plus en massa små gäddor, tyvärr dom har ju en förmåga att bita av linan när man kör med lite tunnare grejor, till abborre fisket kör jag med nylon o,40mm och ett litet kulsänke på ca 10g som jag justerar upp och ner på linan beroende på hur livlig jag vill att fisken ska vara, när jag kör abborre brukar jag ha sänket ca 30cm ifrån och när jag kör gös så brukar jag sätta sänket ända intill kroken. krok till abborre fisket använder jag en tre krok av märket … Läs mer »

Gösfiske 1januari 2017

Rapalaproguide, Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Gösfiske 1januari 2017

1st januari

Hade en fin dag på sjön första dagen på nya året, det blev inget stort idag men det var bra mängdfiske upp till 4kilos fiskar, förra året när jag var ute på sjön 1januari så hade jag inte ett napp på hela dagen.
Fisken stod väldigt högt upp i vattnet i dag och betet för dagen var storm joker vert 6″,jag lägger ut en bild på hur jag riggar mina jiggar vid vertikalfiske efter gös. Jag klipper bort enkelkroken om det finns någon på jigghuvudet
sen använder jag en stålvajer och en trekrok som jag klämmer ihop med en hylsa, jag använder bara en trekrok och sätter den fram på jiggen, jag upplever att gösen nästan alltid hugger mot huvudet på jiggen, viktigt är också att kroken sitter ordentligt i jiggen, jag inbillar mig att gösen skyggar för en krok … Läs mer »

Supersizegös sista fisketuren för i år

Rapalaproguide, Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Supersizegös sista fisketuren för i år

28th december

Idag var sista fisketuren för i år och målet var att få hem en mat gös till middag, och det gick bra bättre än jag trodde, jag fick ett tiotal fina gösar och dom två största var på 86cm och 90cm. den största högg ca 6meter ner som det var ca 15meter djupt, den högg betet när jag glidit över den några gånger , innan dess hade den inte rört en fena och det kvittade vad jag gjorde, så det är kul när man kommer på nått trix som lurar fisken att hugga. Betet till den största gösen högg på ett provbete från storm, dom andra fick jag på en joker vert. Med detta vill jag önska alla ett gott nytt år och ett riktigt skit fiske nästa år Med vänlig hälsning Tommy.

Supersize gös på sista nersläppet för dagen

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Supersize gös på sista nersläppet för dagen

13th november

Hade en vacker dag på sjön idag jag såg inte så mycket gös idag som jag såg i fredags, men det var betydligt mer betesfisk i sjön idag, först framåt eftermiddagen så började lite gös att hugga mest mindre men jag fick en fin gös på 86cm men det var ingen större vikt på den.
Senare var det dags för hemfärd men jag gjorde ett sista nersläpp precis utanför iläggningsplatsen där jag fick se ett fint eko precis över botten på ca 9meters djup, där släppte jag ner en storm jigg joker vert 6″, denna gång simmade hon upp till jiggen direkt innan jag hade släppt ner jiggen färdigt
hon högg jiggen direkt denna gång och upp kom en fin gös på 90cm och med en jättefin kondition.

Supersizegös i vintervädret

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Supersizegös i vintervädret

11th november

Efter mycket om och men så hittade jag en plats som inte var islagt så jag kunde lägga i min kajak idag. Det var väldigt mycket betesfisk uppe idag och väldigt mycket stor fisk runt omkring fiskstimmen , och nästan all stor fisk fanns mellan 7 och 8 meter idag , tyvärr så var fisken väldigt svårflirtad idag så det kul när man äntligen fick en fin gös på 91cm, betet för dagen var storms jigg joker vert 6″, det fungerade bättre med ett mindre bete idag för ovanlighetens skull.

Supersize gös 95cm

Rapalaproguide, Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Supersize gös 95cm

4th november

Nu känns det som om gösen börjar vakna till igen när temperaturen sjunker i vattnet konstigt nog men jag brukar lyckas bättre med gösfisket när det blir kallare i vattnet. gösen var väldigt skygg för häftiga rörelser idag, så små och långsamma rörelser tyckte jag fungerade bäst för mig idag.
jag hittade inte så många gösar att fiska på idag men det var bra medelvikt på dom jag fick, det blev 5 stycken mellan 4 och 6kg och en bonus gös på 9,2kg och 95cm hon högg på frivattnet och ca 5meter ner
på en stormjigg joker vert 6″

Gösfiske en vacker höstdag

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Gösfiske en vacker höstdag

1st november

Jag var ute i söndag och testade gösfisket i det vackra höstvädret, dom få fiskarna jag hittade var verkligen svårflirtade och dom var väldigt aktiva högt uppe i vattnet.
Framåt eftermiddagen hade jag bara fått några mindre gösar så det var skönt att få avsluta dagen med en fin gös. Betet för dagen var Storms nya vertikal jigg joker vert 6″ den högg endast ca 3meter ner på frivattnet.

Fin Abborre på Rapala Taildancer Deep 9cm

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Fin Abborre på Rapala Taildancer Deep 9cm

11th september

Abborren stod grunt i dag så det var svårt att vertikalfiska dom och jiggen var dom inte heller så sugna på, så jag provade att fiska av en grundtopp som var ca 3meter djup, med en Rapala Taildancer Deep 9cm och lyckades att lura upp två fina abborrar över kilot 1100g och 1380g.

Fin gädda på Storm Superu Shad

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Fin gädda på Storm Superu Shad

1st september

Efter väldigt trögt fiske dom sista gångerna jag varit ute så var det kul när det högg en hyfsat gädda igen. Hon högg på en Storm superu shad 5″ och jag använder en krok från vmc 7545 i storlek 2 som stinger krok och den kroken har inte svikit mig ännu.

Vertikalfiske gädda under ytan

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Vertikalfiske gädda under ytan

11th augusti

Lägger ut ett litet klipp på när jag var ute och vertikala gädda för några veckor sen fisket sker på mellan 10 och 12meters djup, höj gärna upp ljudet när ni tittar så får ni höra hur väl fisken hör allt vi gör. Betet som jag använder vid fisket är en Storm Superu shad 5″.

Drömfiske ifrån kajaken med toppfisk på 120cm och 11,7kg

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Drömfiske ifrån kajaken med toppfisk på 120cm och 11,7kg

6th augusti

Körde ett kombipass igår så fisket var inriktat på både abborre och gädda, så jag körde mest vid grynnor och djupkanter fisket var trögt jag hittade inte så mycket fisk och fick endast en abborre och tre gäddor på hela dagen, men det gör inget när dom är så stora. abborren var 47cm och vägde 1260g den minsta gäddan var på 6+ dom andra två 114cm 9,5kg och 120cm 11,7kg betet för abborren var en Rapala 9cm balanspirk
och till gäddorna var storm superu shad 5″ bäst. Nu har jag kört med trekrok vmc 7545 i storlek 4 och 2 till mina stinger ett tag nu och jag tycker dom fungerar riktigt bra, och har ännu inte haft några problem med att nån krok rätar på sig eller att krok spetsen blir trubbig det hade jag problem med … Läs mer »

Riktat vertikalfiske efter abborre blev topp på 1,28kg

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Riktat vertikalfiske efter abborre blev topp på 1,28kg

4th augusti

Körde ett riktat pass efter abborre igår jag körde på djupkanter som var mellan 4 och 8meter djupa, jag letade efter små stim med grövre abborre och jag undvek enskilda individer för att undvika små gäddor och bli av med en massa beten, eftersom jag kör med tunnare tafs till detta fiske. Fisket gick riktigt bra fick ett 25tal abborrar över 7hg och 3st över kilot med topp på 1,28kg
Betet för dagen var rapala 9cm balanspirk och storm jigg superu shad 4″.

Gäddfiske blev supersize gös

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Gäddfiske blev supersize gös

1st augusti

Var ute i dag på en gös sjö för att vertikala gädda jag fiskade av djupkanter som låg på mellan 5 och 10m som jag vet att gäddfiskare brukar fiska av och få fina gäddor. Men det var inga gäddor hemma där i dag men gott om gös var det istället, jag fick 4st över 85cm med topp på 90cm. Betet för dagen var Storm superu shad 5″ Fungerar tydligen också väldigt bra till lite mer aktiva sommar gösar, till vertikalfisket efter gädda har det betet blivit en av mina favoriter. jag fick se en häftig sekvens ifrån panoptix givaren idag, när jag hade fiskat i ca en halv minut på en stor fisk då ser jag att det kommer in en fisk till ca 5meter från sidan i full fart mot mitt bete som den stora fisken … Läs mer »

Fin vertikalgädda på So-Run Shad

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Fin vertikalgädda på So-Run Shad

8th juli

Har börjat och använda Storms So-Run även till mitt vertikalfiske och det har varit givande, fördelen med denna jigg är att man även kan fiska väldigt lugnt med den. Jiggen är så mjuk att du får väldigt fina rörelser även om du inte rör spöet så mycket, och vill du fiska aktivare så får du även då väldigt fin gång på jiggen. jag använder So-run SUPERU SHAD 5″ i olika färger till detta fiske, värt att provas.

vertikalgädda 111cm

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för vertikalgädda 111cm

30th juni

Var ute och testade två nya små sjöar igår den första jag provade blev det bara lite små gäddor med en topp på ca 90cm. Den andra sjön jag provade var lite bättre två gäddor över metern med topp på 111cm och fler mellan 4 och 6 kilo. Rulle och spö som jag använder till detta fiske är Shimano citcia och spö är ett speedmaster jigg/jerking 180. lina sufix orange 832 0,15mm.

Min första supersize gädda på vertikal

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Min första supersize gädda på vertikal

23rd juni

Var ute en sväng efter jobbet i går i min hemma sjö för att vertikala efter gädda. Efter tre timmar hade jag bara fått två små gäddor, och jag hittade inga gäddor heller trots att jag hittade mycket betesfisk. Så när jag var på vägs hem så dyker det upp ett jättefint eko och jag ser direkt att det är en fin fisk som står några meter från botten, jag släpper ner jiggen och hon stiger upp i en jämn och fin takt och tvekar inte en sekund att hugga  tag i jiggen. Upp kommer en fin supersize gädda. Rulle som jag använde var en Shimano citica och flätlinalina Sufix 832 0,15mm  spö Shimano speedmaster 180 ax jigg/jerking 20-60g.

Riktat vertikalfiske efter gädda 11+

Rapalaproguide, Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Riktat vertikalfiske efter gädda 11+

6th juni

Kört två vertikalpass efter gädda i helgen och jag måste säga att det är väldigt beroendeframkallande, det blir brutala hugg och ofta en härlig fight.

Jag fick 12st i lördags med topp på 8,9kg och 7st i dag med topp på 11.3kg och 119cm.

Jag tycker verkligen ni ska prova detta fiske att rikta vertikalfisket efter gädda, leta upp någon lite djupare sjö gärna med siklöja i, där brukar gäddan leva pelagiskt och blir lättare då lättare att få kontakt med.

Gösen på hugget i värmen två supersize

Rapalaproguide, Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Gösen på hugget i värmen två supersize

4th juni

Fisken var verkligen på hugget i går, det var mycket fisk uppe och jagade i övre vattenregionen släppte man på mindre gös så steg den flera meter i vattnet för att hugga på jiggen,och det är inte ofta man får vara med om det längre. Dom större var lite mer försiktiga jag hade flera stycken stora gösar som bara lyfte lite på jiggen  för att sedan simma vidare. Jag lyckades till slut lura 2st fina supersize gösar på 94cm och 8,65kg  och en på 90cm.  Jag testade även att jigga lite abborre och även den var riktigt i stöten jag fick en hel del på upp til havlkilot.

Betet för dagen till gösen var BZ med klippt stjärt, och en provjigg från storm. Till abborren körde jag med storms so run superu shad 4″ den går riktigt fint i vattnet.

Provfiske i ny sjö

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Provfiske i ny sjö

23rd maj

Hade länge funderat på att fiska i en ny sjö som ligger i närheten där jag bor, en liten fin skogssjö. Det har planterats in gös här ett par gånger sista 20 åren men det är aldrig i min vetskap någon som fått upp någon gös i sjön under alla år, så jag har varit sugen på att testa denna sjö ett tag nu. Så i fredags  åkte jag ut i regnet, jag han knappt ut på sjön förrän jag fick se ett fint eko och jag fick en jättefin gädda med en gång, och när jag fått upp 5st fina gäddor till så trodde jag att det finns nog ingen gös här, klart vatten och stora gäddor är ingen bra kombination för gösen, men när nästa eko dykte upp på lodet så tyckte jag det tog väldigt lång tid innan fisken gick upp och … Läs mer »

gös fiske

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för gös fiske

20th maj

Hade en fin dag på sjön i onsdags och nu har gösarna lekt över här nere, dom 3 största för dagen var 88cm 0ch 87cm och 87cm, och betet för dagen var en prov jigg från storm och jigg BZ.

Första 10+ i år

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Första 10+ i år

2nd maj

Skönt att komma ut på sjön igen efter att haft brandjour ett tag nu. Trodde aldrig att jag skulle få uppleva att få en gös till över 10kg.  Dagen började bra jag fick en liten gös första nersläppet men sen var det stopp jag fick inte ett napp på över 7 timmar ändå fanns det en hel del gös att fiska på men ingen ville hugga, jag hade nog provat 20 olika beten men inget hjälpte. Jag körde in på lite grundare vatten med ca 8meter som botten djup, jag fick se ett fint eko på ca 5meters djup rätt omgående jag sänkte nu ner en liten grön  SO-RUN spike tail  5″ från storm, hon tittade på betet ca 20 sekunder sen kom det ett brutalt hugg och efter en härlig fight kommer det en fin gös på 9350g och 98cm . Nu var man taggad igen och det tog nog inte mer än en timme … Läs mer »

Två Supersize gösar samma pass

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Två Supersize gösar samma pass

9th april

Känslan är obeskrivlig, ser ett jättefint eko på lodet sänker ner ca en meter över fisken det händer ingen ting, byter bete 3 gånger händer fortfarande inget,  jag törs inte släppa ner betet mer, är rädd för att skrämma fisken. Plötsligt efter ca 5 min kommer hon sakta upp till betet hon står nu och tittar precis under betet och efter nån halvminut så suger hon försiktigt i sig betet,  lyckan är total Upp kommer en fin gös hona på 9650g och 95cm lång. Hade drömfiske igår det tog ca 5 timmar innan jag hittade någon fisk som ville hugga, men när jag väl gjorde det så fick jag 14 gösar 10st över 4kg på några timmar och dom tre största var på 9650g 95cm  7000g och 90cm och 6700g.

Härligt gösfiske i stilla vatten

Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Härligt gösfiske i stilla vatten

4th april

Var ute en heldag på sjön i går med två kompisar i underbart skönt väder till skillnad mot förra gången. Som vanligt så började fisket trögt och  det tog lång tid innan jag fick min första gös en fin 3kilos fisk. sen lossnade det och jag hittade en fin fläck på ca 100meter i omkrets som jag såg en hel fin del gös på. Gösen var väldigt skygg så man fick vara väldigt försiktig även med en kajak. Efter att jag fått 5st fina gösar med topp på 7,1kg så hittade jag ett fint eko till, jag sänkte ner jiggen ca 1meter ovanför ekot och efter ca ett par minuter så simmar hon sakta upp till jiggen, hon stöter bara i jiggen jag krokar så mycket jag bara kan men det händer ingenting, Jag tittar på lodet och  hon står konstigt nog kvar på samma … Läs mer »

Årets första gös

Rapalaproguide, Tommy Blomander. Kommentarer inaktiverade för Årets första gös

28th februari

Fisket blir inte alltid som man tänkt sig,  var ute och is metade gös i torsdags ,  tänkte att årets första gös skulle fiskas upp men  fick inte upp en enda fisk på ismetet på hela dagen. Så för att fördriva tiden under dagen så pimplade jag lite efter abborre, och  fick några fina abborrar rätt så omgående och tappade en riktigt fin i hålet. Så när dagen var slut så tänkte jag att jag skulle åka tillbaka några dagar senare och pimpla efter lite grövre abborre. Så i lördags åkte jag ut igen,  satte på en balanspirk och började att fiska på en djupkant som jag vet brukar ge fin abborre.  Så när jag hållit på och slita några timmar efter abborre hade jag endast fått några få  mindre abborrar, men istället fick jag fick 8st små gösar på balanspirken. Så årets första gös är fångad .