Stenhårda hugg på Rapala Shadow Rap

Visst är det nått speciellt att fiska vissa sjöar?! Jag menar att man känner lite extra för fiskarna man får där eller mår extra bra när man befinner sig på dessa sjöar.

Så känner iallafall jag, och en sådan sjö jag trivs extra bra på är sjön vid vår stuga i Dala-Järna. Här började jag meta från bryggan sedan barns ben. Här ifrån har jag hört historier om hur morfar metade storabborre och hur pappa tappade sin livs fisk vid båtkanten. Men det var även här jag lurade min första kilosabborre och fick min första 10 KGs gädda.

Så när jag fick chansen att ta en semesterdag, åkte jag ”hem” till sjön. Med mig fick jag även min vän Casper.

Klockan blev nog 15:30 innan vi kom ut på sjön. Vi styrde skutan mot en stengrynna intill en djupkant. Vi kunde genast konstatera att betesfisken var på plats, det vakade och vi såg även mängder av betesfisk simmandes i det klara vattnet. Det kändes hett! Och att det simmade stora abborrar i krokarna fick vi se direkt. Vi hade mängder med följare, stora abborrar som vägrar hugga på våra beten.

Men denna blev först…..

Efter denna verkade abborrarna också vakna till liv. Jag lyckas kroka en bättre abborre som högg precis vid båten, tyvärr hade jag förmodligen varit i sten med linan så den gick av i mothugget. Så där stod jag i båten och fick se en abborre försvinna med min Shadow Rap i munnen. Tungt!

Men jag skulle få en liten revansch några kast senare när denna fisk högg sten hårt på min Shadow Rap Deep 11cm!

Det blev även några mindre abborrar och Casper brände en STOR gädda på jigg.

På kvällen dog fisket totalt men det gjorde inget en kväll som denna. Vi njöt av en fantastisk solnedgång och lugnet på sjön. Sedan var det dags för mig att gå och lägga mig i stugan och Casper skulle åka hem.

Men jag var sugen på mer! Klockan ställdes på 6:00. Kanske var dom stora abborrarna hungriga på morgonen.

Sagt och gjort. Alarmet ringde och för en gångs skull flög jag upp ur sängen. När jag öppnade dörren möttes jag en spegelblank sjö och det enda ljud som hördes var måsarnas läten. Jag styrde åter skutan mot djupkanten och stengrynnan. Kanske kanske skulle även dom stora abborrarna vara morgonpigga. Jag ankrade och kastade ut min Shadow Rap Deep 11cm över djupkanten. Twitch, twitch Stop Twitch twitch Stop och där som skjuten ur en kanon kom storabborren och högg sten hårt 1,5m från båten! Hade jag inte vaknat innan så vaknade jag nu kan jag säga!

En gammal sliten krigare på 44cm. Vilken start!

En stund senare var det dags igen!

Twitch twitch stop och PANG! Älskar dessa hugg! En stor abborre igen och denna med bättre kondis! 43cm och strax över kilot hade fattat tycke för min Shadow Rap i öringimitation.

Tydligen var det på morgonen dessa jagade. Dessa fiskar stod förmodligen på ca 5-6 meter men en Shadow Rap kunde dom inte motstå utan steg och högg som det inte fanns någon morgondag.

Vilken fantastisk morgon! Det är något speciellt med fiskarna i denna sjö. Kanske är det för att abborrarna gömmer sig bakom samma stenar som dom en gång gömde sig på morfars tid, kanske är det för att mitt fiskeintresse byggdes upp just här. Hur som helst är det en morgon jag sent kommer glömma, för vissa fiskar minns man lite extra!

Till sist vill jag bara säga till er som inte testat abborrfiske med Jerk- Bait ännu….gör det!! Det är fantastiskt kul och förbaskat effektivt! Shadow Rap och Shadow Rap Shad kan jag varmt rekommendera!