Shadow Rap var det som funkad

Efter ett stenhårt kval stod det klart att vårt Team Gäddstorm hade kvalat in till finalen av höstabborren. Vi lyckades skrapa ihop 242cm på fem abborrar. Vårt team bestod av mig, Jörgen Storm och Martin Janers. Tävlingen går ut på att fånga 5 långa abborrar i vilka vatten man vill i Sverige under en tidsbestämd period. Sverige var indelat i 5 zoner och varje zonvinnare + 5 wildcards (De 5 team med de sammanlagt längsta abborrarna efter zonvinnar) gick till en final i Västerviks skärgård.

Det skulle visa sig att det krävdes hela 239cm för att ta sig till finalen.

Med så många duktiga fiskare och många team som är vana skärgårdsfiskare förstod vi att det skulle bli tufft.

Efter några dagars planering så hade vi fått lite tips på hur och var vi skulle söka abborren. Tyvärr fick vår tredje team medlem Martin förhinder så det blev bara jag och Jörgen Storm som åkte ner. Självklart ett stort avbräck att bara vara två man, men vi skulle göra vårt bästa.

Första dagens fiske skulle vi bedriva på ett ställe söderut. Förhoppningarna var stora när vi tog oss fram genom Västerviks fantastiskt fina skärgård. Vi tog oss in till stället vi skulle fiska. Väl där tror jag att att både jag och Jörgen fick en liten chock. Vi hade aldrig fiskat abborre på detta sätt. Grunt och gräs var det som gällde. Vi försöker olika metoder och till slut har Jörgen ett försiktigt hugg, men den sitter inte. Vi jobbar oss inåt i systemet och rätt som det är hugger det på min Rapala Shadow Rap i färgen ROL som jerkfiskades sakta över gräset.

En godkänd abborre på 31cm. Det kändes grymt bra att äntligen få en fisk på papperet. Redan 4 kast senare sitter min andra. En lite bättre fisk på 36cm.

Nu kändes det bra. Vi hade hittat ett sätt att lura abborrarna. Självklart var det grymma Shadow Rap som gällde.

Nu dröjer det inte länge innan även Jörgen är igång.

Ännu en godkänd fisk!

Men efter dessa tre blir det bara gäddor. Tror vi sammanlagt krokade 10 gäddor på Shadow Rap innan vi hittade abborren igen.

Men rätt som det var så hugger det åt mig men tyvärr lyckad jag inte kroka fisken utan det enda som följer med upp var ett stort abborrfjäll. Men vi skulle få revansch fort. Jörgen blir stekhet och krokar tre

snabba abborrar i godkänd längd i rad. Tyvärr inga 40+ som vi hoppats på men vi hade ändå lyckats fylla papperet första dagen. Även dessa föll för Shadow Rap i färgen ROL.

Vi får ytterligare några abborrar, även dessa på Shadow Rap och kan uppgradera någon ynka centimeter.

Men sedan dör fisket ut och vi beslutar att ta det säkra före det osäkra och åka tillbaka medans det fortfarande är lite ljust.

Grym kapten!

Väl i hamn tar vi snabbt upp båten och sätter igång att planera nästa dags fiske. Vi kollar igenom sjökortet och tittar upp en del tips vi fått. Både jag och Jörgen tror att om vi ska ha chans att vinna så måste vi hitta de större abborrarna. Vi beslutar att välja bort platsen vi fiskat dag ett. Beslutet blir att åka norrut dag två.

Sedan väntar en middag med alla övriga team. En tillställning som skulle visa sig bli riktigt trevlig.

Starten dag två är klockan 8:30 och vi är taggade och nyfikna på det nya stället. Vi tar oss dit och börjar fiska. Jörgen får en gäddsnipa ganska tidigt men det är allt att skriva hem om. Vi försöker allt. Om det var vi som var orutinerade skärgårdsfiskare eller om abborren inte fanns där kan jag inte svara på. Men förmodligen det förstnämnda.

Vi gör verkligen allt i vår makt men detta var det enda jag lyckas kroka denna dag!

Knappt så den syns.

Det kalla vädret och skärgården besegrade oss denna dag. Men vi lärde oss väldigt mycket. När tävlingen är slut har vi placerat oss på 8e plats av 10 lag. Eller 8a av ca 180 lag låter bättre.

Kanske skulle vi åkt tillbaka till viken vi var i dag ett men tävlingen vanns inte där så man kan se det på två sätt. Självklart hade det varit kul att få fisk men fanns vinnarfiskarna där? Det kommer vi aldrig få svaret på.

En sak är säker och det är att Rapala Shadow Rap är ett superbete även i skärgården. Eller ska man säga framförallt i skärgården när till och med orutinerade skärgårdsfiskare som mig och Jörgen lyckas lura abborrar på den där. Haha

Grymma Rapala Shadow Rap!

Till slut vill vi säga tack till tävlingsledningen och ett stort grattis till Team Mojoboats/Guldmunkarna som till slut stod som grymt värdiga vinnare av både kvalet och finalen! Stort grattis! Grymt fiskat!

Nu väntar isfisket på hemmaplan för både mig och Jörgen!