Storm T-Bone levererade på årets första fisketur!

Häromdagen körde jag årets första fisketur & guidning, och bra gick det! Vi hade ett fortsatt bra spinnfiske med flera större gäddor!

God Fortsättning på er! Höstfisket var riktigt bra för oss under många av fiskedagarna och ett gäng större gäddor blev det då, och Så fortsatte det nu på årets första fisketur häromdagen då fisket gick klart bättre än förväntat! Vi hade en brutalt blåsig fiskedag och hopplöst svårfiskat i vinden, och samtidigt hade vi inga höga förväntningar alls då vinden var kall, mycket hård och från norr (kall nordanvind)! Målet var att inte bomma, vilket man lätt kan göra under vinterfiske från båt under dessa förhållanden (samt att dra en större gädda också såklart) ! Hoppet finns dock alltid där och det är väl en av orsakerna till att man jämt åker ut och fiskar, för ingen fiskedag är den andra lik! Då prognosen visade mestadels västlig vind så valde jag ett fiskeområde med skydd från land efter den vinden, men prognosen stämde inte alls då vinden istället vred sig från norr, vilket gav oss istället ett riktigt tufft fiskeväder vindmässigt då vi hade en stor öppen vik mot norr! Vi hade med oss spinnfiskeprylarna och meteprylarna samt pigga mörtar, men då det var så brutalt blåsigt så kunde vi inte använda meteprylarna alls då vi ibland drev iväg okontrollerat vid en kraftig vindby (elmotorn och batteriet fick jobba hårt), utan vi körde bara spinnfiske med jiggarna istället! Jag fiskade med stamkunderna Victor och Andreas, men den här fiskedagen körde vi ett kompisfiske som vi ibland gör! Förväntningarna var som sagt inte höga alls, men ganska tidigt så drog jag årets första fisk (och gädda såklart), och dagen var räddad då vi slapp det fula namnet man inte vill ha (en fisk på dryga 5 kg)! Det blev flera landade gäddor under dagen varav tre gäddor var klart godkända! Andreas drog den största, men jag låg inte långt efter med min bästa gädda (2 st plus metern gäddor med topp på 104 cm samt 3 gäddor över 5 kg med en topp på 7 kg blev det). Bortsett från dom landade gäddorna så missade vi även flera gäddor som bara petade försiktigt på våra jiggar! För mig fiskade Storm T-Bone 23 cm i färgen OHE bäst, och gav även flest hugg. Spinnfiske på vintern kan löna sig som nu, men kan också vara både trögt och kallt! Ett tips vid vinterfiske som vi nu körde är att använda en haspelutrustning istället vilket inte är lika kallt för händerna som fiske med multirulle! Det var verkligen en kul fiskedag när man inte hade några förväntningar alls och hoppas på att slippa bomma, och så nappade dom bra och hårt istället! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka det sista lilla av denna “höstens”, vinterns och vårens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår som vanligt – välkomna ombord!!

Ps. Normalt kör vi ismete så här nu i januari, men då vädret är så himla milt nu så är detta omöjligt såvida man inte fiskar norr om typ Sundsvall etc!? Själv väntar jag på isarna runt huvudstaden och så länge det är så milt som det är nu så kör jag båtfiske, och vill ni ut på en fiskeguidning snart så kan jag troligen lösa det, dock helst från Quintrexbåten (dvs max 2 kunder)…

Ps. För er som följer Instagram så har jag även en kul sida där med en massa bilder (ofta stora fiskar och annat kul)! Länk: www.instagram.com/fishguide.se/. Sidan heter ”Fishguide.se” för er som vill följa mig där!

Fiskehälsningar, Mikael ”Mike Pike” Puhakka 0708-722 733 Hemsida/Bokning: www.fishguide.se