Shadow Rap gav mig ett minne för livet

Ni som följer mig på sociala medier kan inte missat att jag och mina vänner Danne, Mogge och Nellfors gjorde en abborrsatsning längs den svenska kusten i mars. Det har tidigare skrivits ett inlägg om detta fiske som ni kan läsa HÄR!

Jag tänkte nu försöka få ner enbart mina tankar och upplevelser från denna resa. Nu kör vi!

Resan var planerad sedan januari. Danne hade hittat ett fint boende och allt kändes kanon. Veckorna innan gick man som på nålar. Skulle jag äntligen få dra min efterlängtade regg-borre?!(abborre över 1600g)

Till slut så var det bara 10 dagar kvar till avresa. Nu började jag följa 10 dygnsprognosen. Det såg inte bra ut. Det såg ut att bli riktigt skitväder med hårda vindar uppåt 25s/m i byarna. Men men det hinner ändras tröstade vi varann med i chatgruppen ”abborrsatsning 2020”.

Vädret ändrades inte. På väg mot kusten var det bara att bita i det sura äpplet. Det skulle bli tufft väder, nu gällde det bara att göra det bästa av situationen. Jag, Danne och Nellfors samåkte ner och mötte upp Mogge vid stugan vi hyrt.

Vid middagen efter en sista titt på väderprognosen lades planen upp. Det gällde att hitta ett område där vi kunde fiska hyfsat ostört från den hårda vinden. Nellfors kom med ett tips vi alla tyckte lät rimligt. Så vi beslutade att försöka där.

Klockan ställdes på 5:00 sen var det bara att ladda batterierna med en god natts sömn. Nyvakna tog vi oss mot det område vi beslutat fiska. Jag och Danne i Dannes båt och Nellfors och Mogge i Mogges båt. Väl framme i viken knöt vi på våra beten. Jag började med en Shadow Rap Shad och Danne började med en jigg. Redan första kastet högg det rejält på mitt bete. Ganska snart ser jag att det handlade om en gädda.

Fel art men kul ändå!

Det fortsatte så. Det hugger gädda i vart och varannat kast. I vår båt gissar jag att vi landade 20 gäddor i blandad storlek under första timmens fiske. Riktigt kul att det hugger men nu var det ju abborren vi kom för.

Rätt som det är hör vi Nellsfors och Mogge ropa. Vi styr båten mot dom och rätt snart förstår vi att dom hittat abborre. Vi lägger oss en kastlängd ifrån och jag knyter på en jigg, en Storm 360GT Mangrove Minnow. Ganska snart kan även jag landa min första abborre för denna resa.

En fin abborre på ca 1,3kg

Det dröjer inte länge innan även Danne krokar en fin abborre på sin jigg. Äntligen rätt art. Men fisket är svårt och vi får kämpa för varje kontakt. Till slut bestämmer jag mig för att testa en Rapala Shadow Rap. Valet faller på en Shadow Rap i öringsimitation. Redan andra kastet får jag det svar jag önskar. Det hugger stenhårt.

Fantastiskt fin fisk på 1,5kg

Nu hugger det frekvent. Fisk efter fisk mellan 1,3kg-1,5kg kan landas i vår båt. Det handlar inte om något sakta fiske med långa spinnstopp utan det som funkar är ganska snabbt jerkande.

Fin dubbel!

Efter några timmars fiske och en avtagande huggperiod beslutat jag och Danne att vi måste ha lunch. Vi försöker hitta ett område som skyddar oss från den hårda vinden. Väl där avnjuter vi en burk med Bullens pilsnerkorv. Sist maten smakade så bra var i fjällen vid lägerelden med pappa. Men snart började det bli dags för mer fiske.

Danne navigerar ut båten mot ett område vi sett fisk på när vi tog oss mot lunchen. Sedan går det fort, redan första kastet hugger det stenhårt på min Shadow Rap och precis när jag lyckas håva min fisk hugger det även på Dannes bete. Efter en kaosartad håvning kan vi konstatera att det förmodligen ligger två PB:n i håven. Vi väger våra fiskar och visst är det två PB:n. Min väger 1,64kg och Dannes 1,58kg. Lyckan är total! Målet med resan är nått redan första dagen!

Mitt livs första abborre över regg-gränsen 1600g.

Men det skulle inte sluta där. Vi gör en förflyttning sen är det dags för ”Danne show”. Två kast i rad drar han de största abborrarna jag sett i hela mitt liv. Två kast och två fiskar som väger 1,84kg och en drömfisk på 2kg blankt.

Danne med en drömfisk på 2kg

Vi får ytterligare några fiskar mellan 1,3-1,5kg innan det är dag att avsluta för dagen. Vid middagsbordet kan vi alla konstatera att vi haft ett sagolikt fiske och att vi redan första dagen lyckats få en drömfisk på 2kg. Själv är jag oerhört nöjd med ett nytt PB. Vi tittar väderleksprognosen och ser att nästa dag kommer bli ännu värre vädermässigt. Vi måste sova i tid för att ta oss upp tidigt då vädret är lite bättre. Vi somnar nöjda den kvällen!

DAG 2

Efter en god natts sömn och en god frukost var det åter dags för fiske. Vi tar oss till viken och väl framme är redan Mogge och Nellfors på plats. Vi hinner inte ens ankra upp innan vi ser att Mogges spö böjer ner i korken, redan fisk i deras båt. Nu gäller det att skynda. Abborren är på gång. Vi ankrar en kastlängd ifrån deras båt och sen är allt en dimma fyllt av adrenalin och stora abborrar. Det hugger i varje kast för mig och det är inga små fiskar. Redan första fisken som ligger i håven är större än PB:et jag fick dagen innan.

Abborren väger 1,74 kg och ännu ett PB denna resa

Två fiskar över 1,7kg

Vi gör sedan en liten förflyttning och det fortsätter hugga. Snart kan jag kroka en fisk som känns ännu större. Efter en spännande drillning kan Danne håva en STOR abborre. Jag krokar av den och redan i nästa kast hugger en till abborre i samma klass. När huggperioden är slut kan vi konstatera att mitt 10minuter gamla PB redan är slaget två gånger om. I håven vilar 2 abborrar som är större än 1,74kg.

Nu är det sanningens minut. Vi mäter de två största till 49 och 50cm. Den tyngsta väger 1940g och den andra väger 1900g. Vilket fiske! Glädjen är total!

En drömfisk
Shadow Rap i färgen ROL stod för förarbetet
Mäktig release av två fantastiskt fina abborrar

Efter denna huggsexa lugnar fisket ner sig. Vi nöter på men har svårt att få abborren att hugga. Men rätt som det är hugger det på min Shadow Rap och återigen glider en enormt fin abborre in i håven.

1760g och 48cm fick sätta punkt för en oförglömlig dag!

Detta blev sista fisken denna dag. Men vad som hände i den andra båten får ni läsa om när Mogge och Nellfors bloggar om sina upplevelser.

Jag kan summera två dagar med 3 PB:n och 7 fiskar över regg gränsen. 1,64kg, 1,70kg, 1,72kg, 1,74kg, 1,76kg, 1,9kg och 1,94kg. Alla tagna på Rapala Shadow Rap 11cm.

Kvällens middag smakar enormt bra. Fyra nöjda fiskare kan konstatera att alla tagit PB dessa dagar. Vi frågar varandra vad vi egentligen fått uppleva.

Denna kommer att hamna inom glas och ram tillsammans med en bild på mitt PB.

Detta var min upplevelse av vårt fantastiska fiske under två dagar med hårt väder. Att man alltid måste fiska bottennära med jigg när vattnet är kallt är ingen regel, det fick vi uppleva dessa dagar. Det gäller att pröva sig fram och hitta melodin för dagen. Dessa dagar prickade vi verkligen rätt och jag är enormt lycklig över att fått uppleva detta fiske tillsammans med fantastiska människor.

Nu hoppas jag att alla tar hand om sig samt sina nära och får ett fantastiskt fiske denna vår!