PB året 2020

Tänkte försöka mig på en sammanfattning av mitt spinnfiske efter abborre detta år. Det har varit höga toppar och några dalar. Nu kör vi!

VÅRFISKET

Spinnfiske året 2020 rivstartade en bit in i mars då jag Mogge, Nellfors och Danne gjorde en satsning på östkusten. Tyvärr såg det ut som vi prickat in sämsta tänkbara väder dessa dagar. Stormbyar och regn till att börja med för att sedan avslutas med ett kallras. Men vad gör man när man bokat stuga och sett fram emot denna resa hela vintern, jo man åker ner och gör det bästa av situationen.

Väl framme i stugan satte vi oss ner och försökte finna områden som var skyddade av vinden som vi skulle kunna fiska. Vi hittade ett skyddat område på kartan som såg intressant ut och beslutade oss för att där skulle morgondagen tillbringas.

Det skulle visa sig bli ett riktigt bra beslut. Kommande dag började med ett gäddrace på abborrspöna men efter en timmes fiske skulle vi även hitta dom vi kom för, de stora abborrarna. Med kallt vatten så blev det självklara valet att fiska en Offsetriggad Mangroove Minnow, men det skulle visa sig att det skulle vara ett annat bete som skulle vara melodin dessa dagar. Efter att ha fått ett par fina abborrar på jigg dröjer huggen och jag beslutat mig för att testa ett hårdbete, en Rapala Shadow Rap. Det skulle visa sig vara ett riktigt riktigt bra beslut.

Till slut står vi alla fyra och jerkar våra Shadow Raps och upplever något vi förmodligen aldrig får uppleva igen. Abborrarna kastar sig över våra Shadow Raps och det är inga småabborrar heller. Jag lyckas slå mitt PB redan första dagen.

Mitt livs första abborre över 1,6kg, denna blev första men inte sista PB:t dessa dagar.1,64kg vägde denna skönhet.
Redan nästa morgon skulle denna hugga, en grann fisk på 1,74kg.
Kastet efter högg denna på 1,72kg.

Ankringen efter denna får jag uppleva något jag önskar att alla abborrfiskare får uppleva. Två drömfiskar på två kast. Först en stadig bit på 1,94kg och sedan en otroligt vacker fisk på 1,90kg och 50cm. Båda tagna på Rapala Shadow Rap i färgen ROL.

Mina topp 5 dessa dagar blev 1,94, 1,9, 1,76, 1,74 och 1,72. Det kan man kalla rivstart på säsongen. Alla skulle ta PB denna resa och både Nellfors och Danne skulle lyckas kliva över 2 kilos gränsen och alla PB:n tog på Rapala Shadow Rap.

Vad lärde jag mig då denna resa. Jo det behöver inte vara sakta fiskade jiggar med lätta skallar på våren. Ibland kan det löna sig att bryta mönster. Dessa dagar var det relativt snabbt fiskade Shadow Raps som gällde.

Livet gick vidare även efter denna resa och det skulle visa sig att inte dröja allt för länge innan jag skulle få en fin abborre även i hemmavatten. Ett kort pass från land blev riktigt lyckosamt då denna fina abborre nappade.

En riktigt fin fisk i dessa vatten. 49cm och 1,52kg.

Denna abborre tog på en Largo Shad (7,5cm) fiskad på vanlig jiggskalle. Detta blev även sista abborren denna vår som var bättre.

SOMMARFISKET

Nu kommer vi till den delen av året som jag oftast tycker är bäst här i Dalarna. Men i år lyckades jag mindre bra med mitt abborrfiske denna sommar. Det djupare jiggfisket på 8-10meter som jag lyckats med tidigare år funkade inte alls. Men några ljusglimtar blev det.

En fin kilosfisk som tog på en djupt fiskad Largo Shad.

Det bete som visade sig bäst på sommarabborren var Rapala DT10.

Rapala DT10 funkade utmärkt aktiva abborrar i frivattnet men även när man lät betet gå och slå över stock och sten på grundare vatten.

Vad lärde jag mig då under sommarfisket. Jo, det kanske är bäst att inte lita enbart på gamla erfarenheter utan tänka nytt för att hitta de bättre abborrarna. Nästa år kanske fisket ser annorlunda ut igen. Det gäller att tänka nytt även om gamla erfarenheter är skönt att falla tillbaka på ibland.

HÖSTFISKET

Då kommer vi till höstfisket som varit riktigt bra. Många i Sverige har riktigt hett fiske just nu efter abborre men för mig blir det 90% gädda nu fram till isen lägger sig.

Höstfisket rivstartade då jag och Nellfors hade ett riktigt kul fiske på Rapala Shadow Rap Shad. Abborren stod grunt i gräset och Shadow Rap Shad kom verkligen till sin rätt och när den kom svepande precis över gräset kunde inte abborren låta bli att hugga.

Riktigt kul fiske med hårda hugg

Sedan var det dags för min och Jörgen Storms höstsatsning, vilken skulle visa sig bli väldigt lyckosam.

Dessa dagar fick vi verkligen lära oss att det är små marginaler mellan succé och fiasko. Att abborren är väldigt noggrann hur den blir serverad våra beten. Under stora delar av dessa dagar ville abborren ha jiggen långsamt långsamt presenterad längs botten. Det som var effektivast var en 7,5cm Largo Shad på en So-Run Stand Up skalle långsamt långsamt fiskad efter botten. Ofta sög abborren upp jiggen där den stod på botten. Det skulle visa sig att denna taktik skulle ge oss tre abborrar över 50cm och jag hade lyckan att få två av dessa.

Två fantastiskt fina abborrar på 50cm. Vikten var 1,47kg och 1,49kg.
Melodin, oftast dessa dagar.

Men det fanns perioder dessa dagar när abborren var mer aktiv och det bete som stack ut då var Rapala DT10. Det skulle visa sig att det skulle vara just en Rapala DT10 som skulle lura största abborren dessa dagar.

Efter en trög morgon var denna fisk startskottet på en riktig huggperiod, och vilken fisk sen.

En fantastiskt vacker insjöabborre på 1,69kg och 50,5cm. Kanske den fisk jag gläds mest av detta år. Ett nytt insjö-PB. Detta blev en resa jag aldrig kommer glömma.

Jag tog med mig taktiken med långsamt fiskade jiggar längs botten hem och det skulle resultera i flera riktigt fina abborrar.

Vad lärde jag mig då under höstfisket. Jo att det är små marginaler i fisket. Hade jag och Jörgen stått och dunkat våra jiggar i samma takt som vanligt hade vi förmodligen inte fått uppleva detta fiske. Det gäller att hitta melodin för dagen och då kan man få uppleva grymt fiske. Det gäller att pröva sig fram.

SAMMANFATTNING

Som avslutning så tänkte jag gå igenom de beten som varit bäst för mig i år. Till det grunda fisket i våras var Rapala Shadow Rap överlägsen. Till jiggfisket har Largo Shad varit bäst.

När de stora abborrarna varit aktiva och rört sig i frivattnet är Rapala DT10 min absoluta favorit. Det är ofta de större abborrarna som väljer detta bete.

Nu hoppas jag att ni har ett riktigt grymt fiske om det nu är på öppet vatten eller is! Glöm inte att testa er fram! Ibland kan en snabbt fiskad Shadow Rap vara melodin i iskallt vatten!