Jag bommade, men….

Nyligen var jag till Norrland med familjen och passade då på att fiska Kanadaröding! Härlig miljö och jag bommade, men….

Sjukt tjock is, men min 250 mm StrikeMaster fixade det gallant ändå även i fjällvärlden!
Halvvägs igenom isen! En härlig omgivning förövrigt….
I väntan på napp min på första fiskedag…
Barnpulkan svalde all packning, t.o.m en stor motorisborr utan att välta!
Ca 7 km promenad tillbaka till bilen enkel resa, gissa om jag var trött när jag i mörkret kom fram!?
Nappa då!!!!!!!!
Ett måste! Den här väskan är helt suverän, dessutom bra som avkrokningsmatta…

Nyligen besökte jag norra Norrland med familjen och fiskade då efter Kanadaröding (jag försökte åtminstone) i två olika och helt nya lappvatten för för mig i norra Sverige! Det var brutalt mycket snö, så jag kunde endast röra mig i skoterspåren, samt endast fiska därefter! Om man klev av utanför spåren så sjunk man djupt ner i snön, likaså på isen fast där var det även slask som tusan! Helt omöjligt att gå dit man ville, utan jag fick snällt anpassa mig efter vart det fanns hårda och packade skoterspår. Sista fiskedagen (jag kom ut två dagar) gick jag ca 7 km (!) på spåren över ett berg till en sjö som jag tror håller stor fisk (5 km till sjön och sen några km till fiskeplatsen på ett skoterspår där jag inbillade mig att det var djupare), och samtidigt var det helt otroligt att jag lyckades packa på en 250 mm motorisborr (min StrikeMaster), Humminbird ekolodsväskan, och all annan packning på en liten barnpulka! Måste också säga att Rapalas väska är riktigt jäkla bra som sväljer ett gäng spön och allt annat (se bild, helt suverän)! Isen var brutalt tjock, men min eldrivna StrikeMaster fixa det galant! Trots minusgrader och brutal is så hade jag ca 75 % batteri kvar när jag kom hem båda dagarna vilket är galet bra! Fisket då? Jag hade 1 st säkert napp på ca 15 meters djup via mitt ismete, och fiskade med fem spön från 1,5 till ca 27 meter djupt vatten i olika fiskedjup! Jag kunde även se på min Humminbird plotter en del fisk då jag pimpla, men dom ville inte nappa trots att jag även provade fiskbitar och räka på kroken med en lång tafs mellan kroken och min Blue Fox Akka Giant rödingpirk! Jag bommade helt men fick mersmak (och väldigt mycket motion), och är samtidigt övertygad om att jag från båten kommer att ta dom! Vad jag också vill säga med det här fiskerapporten är att nästa gång jag sliter som jag gjorde, och jag lyckas med mitt mål så kommer segern kännas många ggr skönare – och trots en bomtur så njöt jag av omgivningen och hoppet om att kunna få landa en kanadaröding för nästa gång tar jag dom! Jag bommade, men….. fiske är härligt ändå! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka vårens fisketurer redan nu! Kom som ni är, allt ingår som vanligt – varmt välkomna ombord!

Ps. En stor VARNING också!! Isarna som finns kvar är på många håll i landet väldigt ojämna i kvalitén samt i tjockleken – så var mycket försiktiga nu när det blivit så varmt om ni eventuellt ska ut! Trots tjock is kan isarna vara förrädiska och mjuka (farliga), så var försiktiga! En ispik är ett måste, likaså isdubbar samt en livlina tycker jag! Jag skulle inte rekommendera isfiske söder om typ Dalarna etc, utan man måste norrut nu!

Ps. För er som har Instagram då har jag även en kul sida där med en massa sköna bilder (ofta stora fiskar och annat kul)! Länk: www.instagram.com/fishguide.se/. Följ mig gärna där, så följer jag er tillbaka!

Fiskehälsningar, Mikael “Mike Pike” Puhakka 0708-722733. Hemsida/Bokning: www.fishguide.se