SGK Ungdomsträff – Stora gäddor

Sista helgen i maj var det dags för Svenska Gäddklubbens årliga ungdomsträff. Detta var mitt 3 år jag var med. Jag och Isak Demervik, en kille jag lärde känna på lägret bestämde oss för att köra en extra dags fiske. Så vi mötes upp på T-centralen i Stockholm på fredag morgon innan vi stack ut på Mälaren för att bända gädda. Fisket var riktigt trögt men sedan gled vi in i en vik där det var lite lä. Där hade Isak en gädda snabbt som klev av och som jag sedan ”snodde” från honom. En sliten efterleks 85 centimetrare. Vi fortsätter fiska i den lilla viken och sedan har jag en brutal stöt som gick in i ryggmärgen. Isak kastar snabbt dit och lyckas då ta den istället och det visade sig vara en riktigt fin fisk! 7.1 kg och 97 cm. Tog stenhårt på en Seeker shad med paddel. Vi fiskade vidare och tog några mindre men sedan var det dags att packa om och göra sig redo för läger. IMG_1227IMG_1235IMG_1265

På lördag morgonen stod 19 taggade ungdomar samlade vid båtarna och väntade ivrigt på att få börja fiska. De delade ut båtplatserna, jag och Isak fick åka med grymma Jens Ekhamn och urtrevliga Klas Skoglund. Båten var en Nitro zv18 som var kanske bland det häftigaste jag sett i båtväg. Vädret var uselt med ösregn och hård vind nästa hela dagen förutom de första timmarna på morgonen. Vi fiskade hårt innan men innan lunch hade vi bara 5 fiskar upp. Och i slutet på dagen då många gett upp så lyckades vi hitta en vik där det stod en del fisk. Vi petade upp 5 st samtliga tagna på seekershad med paddel. sammanlagt petade vi upp ett tiotal fiskar och ingen storlek.

På kvällen kom Danne från Westin för att berätta om sitt fiske och visade sin utrustning till GT fiske i Sudan. Jag fick då se en av de lyxigaste haspelrullar. En Stella 20 000 från Shimano. Lite biljard och gött snack sedan var det läggdags innan det var dags för dag 2.

Larmet ringer och med ilfart kastar jag mig upp ur sängen för att käka frukost innan det är dags att sätta sig i båtarna igen. Vi knallar ned till båtarna och delas in i nya båtar. Idag skulle vi fiska med Robert Waardahl. En grymt skön snubbe som kan få vem som helst att må bra med sitt goda humör och humor. Vi åkte långt för att söka stor gädda lite grundare. Vi gjorde sällskap med 3 andra båtar dit. Vi började fiska och Isak tar en gädda på första kastet. Men sedan blir det lite trögare. Men till slut så ropar de andra i en grannbåten som låg på samma drift att dem hade tagit en bättre fisk. Vi åkte bort för att kolla och visst, en fin gädda för Alfred Åberg som vägde 7,4 kg som tagit en liten seekershad. Vi fick ny kraft och efter kast så smackar det i så in i bomben för Robban. ”Den här är hyfsad” sa han och det vart bråttom att få upp håven. Fisken stångas bra och sedan visar den sig och visst är den hyfsad. Något i hästväg glider in över håvkanten och glädjen är total. Fisken mäter 109 cm och vägde 9500 g. Vilken fisk!! IMG_1288

Dagen närmar sig sitt slut och vi 3 båtar som gjorde sällskap samlades för att höra hur det gått för varandra. Och det visade sig att alla båtar fått varsin meter fisk. Sedan var det fullfart tillbaka till pensionatet vi bott på innan det var dags för hemfärd.

Tack Svenska Gäddklubben, alla båtförare och ungdomar som ställt upp detta år, det har varit riktigt trevligt!