Längd PB på Makan Minnow

För några dagar sedan var jag och mina vänner Casper och Martin ute på en förmiddags tur på sjön. Planen var mest att se om betesfisken hittat ”hem”.
Vi packade plastekan med lite för mycket saker men vi drog gränsen vid 2 spön var. Martin och Casper körde 2 gäddspön med olika kastvikter medans jag beslutade mig för att ta med mitt Shimano Compre men även mitt Shimano Zodias ”abborrhaspel”. Under senate ”istiden” hade vi fått några fina abborrar där och kanske skulle det gå att lura en även idag var min tanke.

Väl framme såg vi att ytterst lite betesfisk hade hittat till djuphålet. Sjön är relativt grund förutom där, så där samlas mycket betes fisk när temperaturen i vattnet sjunker på hösten.  Vi beslutar oss för att ändå testa om vi kunde lura någon fisk där. Martin och Casper dänger gäddbeten medans jag växlar mellan att dänga R.I.P Roach med Compre Spöt och en drop-shot riggad So-Run Makan Minnow på Zodias spöt.
Rätt som där är får jag ett rejält hugg på Zodias spöt det känns som en hyfsad gädda så jag skriker åt Casper att fälla ut håven så jag slipper tappa mitt drop-shot tackel och så slipper gäddan onödigt lidande.

Efter några sekunders kamp tror jag mig skymta en gädda som kommer nerifrån djupet men efter någon tiondel till inser jag att det är en stor abborre.

På någon hundradel hade pulsen stigit drastiskt, för någon vecka sedan såg jag Casper tappa en riktigt stor abborre 2dm från håvkanten på just drop-shot tackel så det ville jag helst undvika. Jag börjar skrika åt Casper : -Ner med håven ! Ner med håven!

Men han förstod att abborren hade mer att ge så än var den inte redo att håvas! Men efter några försök från abborren att undvika att landas så kan Casper håva min livs längsta abborre än så länge. Ingen tjock sak för det är dom sällan här men det utdragbara Rapala måttbandet visar att den är 48cm +/- någon millimeter. Vilken underbart vacker fisk! Vågen nådde 1,14kg vilket inte är så mycket med den längden, men när löjjan hittat ner i djuphålet kanske den ätit upp sig och vi ses igen.

Släpper tillbaka den och ger ifrån mig ett glädjevrål som alla i trakten måste hört!
En fisk jag verkligen kommer att minnas och uppskattar då den är tagen i ett vatten som ligger mig mycket varmt om hjärtat!

Denna dag var det lågtryck och inte något riktigt ”abborrväder” men det skulle ändå visa sig bli en PB dag! Det jag vill säga med det: är du på sjön och har betet i vattnet så har du chansen!