Större gädda, och 2a på kajaktävling

Nyligen körde vi en fisketur på Vänern (nytt fiskeområde), och bra gick det! En fin ”gammelgädda” högg, och dagen efter kom jag 2a på ”Svenska Kajakfiske Cupen”! :-)

20150509_194738 RPGDag 1. Vi kom fram sent på lördag eftermiddag till Vänerns strand där ”Svenska Kajakfiske Cupen” skulle hållas dagen efter. Efter mycket meck så kom vi äntligen ut på sjön för att testa grejorna (vi hade med oss ett gäng kajaker som skulle meckas ihop), och efter någon timmas fiske så fick jag ett stenhårt hugg intill en stenhäll på min Rapala Super Shad Rap, och en riktigt bra figth i Hobie Pro Angler 12 fiskekajaken fick jag uppleva! Det var inte helt lätt att drilla gäddan (som jag faktiskt ett tag trodde var en större insjölax) samtidigt som jag drev mot vassa stenar, och jag fick dessutom även vika ut håven samtidigt under drillningen för att kunna landa fisken säkert. Väl i håven kunde jag andas ut och reda ut allt, samtidigt som jag väntade på fotohjälp från andra kajakfiskare en bit bort. En grymt kul fisk på alla sätt och vis var den, och samtidigt min största Kajakfiskegädda hittills – men ännu större gäddor räknar jag med att landa snart framöver såklart. Jag fiskade inte så länge till, men hann dra ännu en fin gädda till intill ett stenrev där fisken hade lite lä innan jag bröt för dagen..

Dag 2. Starten av ”Svenska kajakfiske Cupen” (första deltävlingen av tre) gick kl 09.00 på söndag morgon, och sedan fick man fiska vart man ville i Vänern fram till kl 15.00, men då man inte kommer så långt i en fiskekajak så blir man såklart ganska låst till ett ”mindre” fiskeområde! Jag startade på platsen där jag fick ”gammelgäddan” dagen före, men nu var det mycket grumligt vatten där p.g.a. att vinden hade vänt under natten. Efter mycket kämpande utan ett enda hugg på länge så åkte jag lite desperat över hela stora fjärden till en större ö väldigt långt bort då jag hade räknat med ca 2 timmars fiske där, och även en timmas resa tillbaka till starten även om vinden skulle öka. Väl där lyckades jag landa tre hyfsat snabba gäddor på en Rapala X Rap Jointed 13 (ett superbete förövrigt både på gös och gädda, samt spinn och trolling) före att jag tvingades åka över hela fjärden hem igen för att inte komma in sent till invägningen. Väl inne vid ”invägning” (vi mätte & fotade fisken samt Catch & Release) så kunde vi konstatera att halva startfältet hade nollat helt (det var galet trögt och svårfiskat för alla med vinden som vände, och grumligt vatten överallt). Vi var endast två man som hade landat 3 gäddor under hela fiskedagen, och tyvärr blev jag slagen med ca 25 cm av vinnaren! Ett stort grattis till vinnaren Pierre Wilson förövrigt som gjorde ett jättebra jobb! Tänk om jag hade fått lördagens gammelgädda på tävlingen istället, då hade det slutat annorlunda! Ett STORT tack även till Staffan Jorup och Pia Lobry från Seafari AB (www.hobiekajak.se) som arrangerade tävlingen mycket proffsigt! :-)

Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka vårens, sommarens och kanske höstens fisketurer här redan nu, allt ingår!

Vi har förövrigt alla relevanta behörigheter (Fartygsexamen klass VII) samt Högfartsbehörigheten, vilket är krav på havet. Även inomskärs krävs minst Skeppare klass 8 samt Högfartsbehörighet!

Fiskehälsningar, Mikael ”Mike Pike” Puhakka 0708-722 733  Hemsida/Bokning: www.fishguide.se