Tur i oturen och bottennapp med glädje !

Orden ekade i husets väggar, pappa var är du ? Det var min dotter som med bestämdhet framförde sitt önskemål, jag vill ut fiska, jag vill fånga madammen !

Sagt och gjort, vi äntrade båten och riggade spöna med gäddgodis. Som vanligt har vi en liten tävling när vi fiskar så hon fick sköta sin sida, här räknas bara den längsta fisken. En kul grej som gör det ännu mer spännande.

Efter en stunds trolling var jag i ledningen med 3-1 och hade även den längsta, Husky Jerk djupgående 12 i färgen SB verkade vara melodin för dagen. Amanda vägrade dock byta på sin sida för där satt ju hennes favoriter och jag fick förklarat för mig, ”jag skall  ju fånga madammen, bara så du vet !”

När det gått en stund utan napp löste en av linutlösarna ut på Amandas sida och jag såg direkt att det var en gädda av bättre kaliber. Helaktionen på Beastmaster BX Downriggern jobbade finfint då Amanda kämpade samtidigt som hon ropade ”är det madammen pappa ?” Efter en hård kamp landade vi gäddan till Amandas stora skräckglädje, hon utbrast ”den är ju lika lång som mig !”

Hon poserade stolt med sin drömfisk som passerade metern precis och höjde  hennes Pb rejält, Super Shad Rap 14 i färgen P är numera den ultimata favoriten för henne . Vi körde vidare och fick några gäddor av mindre modell och åkte in på ett område som faktiskt var lite okänt för mig.

Plötsligt blev det tvärstopp på ett av Amandas spön, vi hade fått bottennapp. Frågade snabbt om vi skulle prova och dra lös eller veva upp allt och backa tillbaka, svaret var solklart ”är du tokig pappa, vi backar för det är ju min favorit som sitter fast !” Sagt och gjort, upp med grejorna och backa för att rädda wobblern. När vi var nästan framme såg jag på ekolodet att det grundade upp mycket snabbt och ett stort moln visade sig på skärmen, vi hade fastnat i en risvåle eller ett stort träd på botten och det var fullt med fisk runtomkring !

Tyvärr var det hopplöst att få lös wobblern och när linan brast ropade Amanda, neeej ! Jag förklarade tävlingen avslutad och kallade till prisutdelning, med marginal fick jag se mig besegrad denna gång. Att se ett barns ledsna ansikte förvandlas till lycka är en skön känsla, priset blev nämligen en helt ny likadan favoritwobbler ! Jag markerade platsen på lodet och föreslog att vi skulle åka tillbaka nästa dag utrustade med grejor för abborrfiske, förslaget mottogs med glädje.

Dagen därpå var det full gas mot platsen som gällde och två ivriga fiskare kunde knappt sitta still i båten.  Utrustade med varsitt Yasei Red AX Drop Shotspö och Catana 2500 FC rulle påspolad med Sufix Nanobraid 0,12 mm var vi redo !

Jag brukar knyta ett litet lekande mellan flätlinan och den yttersta biten där jag kör Sufix Castable Invisiline Flourocarbon. Närmast flätlinan knyter jag ca: 50-60 cm 0,28 ner till en VMC 7119SH Spinshotkrok där en Storm So-Run Hypno Grub 3″ träs på. Vidare ner till yttersta jiggen går jag ner till 0,25 i godtycklig längd som avslutas med VMC Big Eye jigghuvud med Storm So-Run Supero Shad 4 eller 5″

Fördelen med denna tackling är att skulle du fastna med yttersta jiggen går i regel 0,25-delen av, om du har otur att dra av hela tacklet så är det enkelt att göra ett nytt då lekandet i flätlinan i regel är kvar.

Ankomstlarmet signalerade och jag konstaterade att vi kommit helt rätt då molnet återigen dök upp på skärmen. Ingen ytjagande fisk gjorde att vi bara släppte tacklen rätt ner, både jag och Amanda skrek napp samtidigt då vi bara kom en bit under båten när slaklina indikerade hugg. Vi hade ett fantastiskt roligt fiske när abborrarna slukade jiggarna utan minsta tvekan, visserligen inga rekordfiskar men mycket fin storlek. Många gånger blev det även dubble’ !

Även en skaplig gädda hälsade på och var lika glad att simma tillbaka.

Och bara så ni vet så finns det större abborrar i sjön !

Nej, nu ska madammen snart få se lite dagsljus.