Coolt kajak-VM i Louisiana!

Nyligen åkte jag till VM i USA då jag tidigare vunnit svenska kvalet, och senare i höstas kom jag 2:a på EM vilket gav mig 2 biljetter till kajak-VM i Louisiana! Fick dock nöja mig med en 29:de placering av 60 deltagare där, men konkurrensen var samtidigt stenhård! Sen blev det Floridafiske med jättehaj och många andra arter!

”Nyligen” kom jag hem från en cool USA-resa, och bra gick det! Dock började jag med att flyga till Louisiana (Amerikanska södern) där fisket efter Redfish är grymt bra bland enorma vasslabyrinter och kanaler överallt kilometer efter kilometer (det är mycket lätt att åka vilse där utan en GPS förövrigt). Fisket var riktigt-riktigt coolt, man måste uppleva detta för att förstå men vi fiskade efter urstarka Redfish (som anses bli störst just i detta området). Ofta sökte vi fisken på bara 10-30 cm vatten, så med andra ord gällde det att se fisken före att de såg en själv. Redfishen söker krabbor och annat gott i strandkanten, så ofta avslöjade de sig själva genom att plaska eller göra vågor runt sig själva på grunt vatten. Med Hobie kajakerna kunde vi dock smyga oss på fisken, och utan tvekan så fiskade vi på coola platser som bara kajakfiskare kan komma åt, motorbåtarna som ofta var stora och lyxiga hade inte en chans att komma åt dom heta ställena.

När tidvattnet dessutom sjönk så gällde det att ha stenkoll på vart man befann sig, annars kunde det gå riktigt illa då botten oftast är mjuk och omöjlig att gå på. Ofta på ”hotspotten” så fick jag dessutom ta upp trampsystemet ur vattnet (”Mirage Drive 180”, som förövrigt var sjukt bra), och paddla på bara 10-20 cm vatten med paddlarna. Vi utlänningar hade tur, för Hobie som arrangerade VM-tävlingen hade ordnat lokala ”guider” (grymma Redfish/sportfiskare) åt oss alla som ville ha en sådan de första två ”övningsdagarna”, och utan dom hade man antagligen inte fått mycket fisk alls trots att jag förberedde resan med både Googlande och Youtubeande! Första övningsdagen gick det extra bra för John Parker som landade en grym Redfish på hela 39 inch (se bilden med guiden ”Rev”)! Det var riktigt coolt att få se en sån gigant live, och enl guiden ”Rev” (Bill Crawford) så var det ”a fish of a life-time” för dom allra flesta fiskare!

Min guide ”Rev” var helt suverän (en pastor från den lokala kyrkan som visste exakt hur man skulle göra då Redfish var hans specialitet). Jag är övertygad om att om ”Rev” och dom andra lokala ”guiderna” hade fått ställa upp så hade troligen dom alla legat i topp 10 på tävlingen, men å andra sidan så hade dom nu inte kvalat dit som vi andra tävlande från andra fiskevatten! Första två fiskedagarna med guiderna var helt underbara, vi lärde oss väldigt mycket och fick även bra med fisk (Både Redfish och Speckled Trout)! Men sen kom ovädret in på natten lagom till den första tävlingsdagen (ett brutalt storm-åsk/regnväder hade vi på natten vilket inte kändes bra alls) https://www.youtube.com/watch?v=mk0zfRJagGM ! Nästa tävlingsmorgon blåste det nästan lika hårt som på natten (kalla nordanvindar), men med en blå himmel i varje fall…

Tävlingsdag 1. Dag ett var helt klart en utmaning då fisken var som bortblåst nu med helt nya förutsättningar, och samtidigt hade det varit skönt med goda råd från pastor ”Rev” nu. Jag fick klara mig själv, men det verkade samtidigt svårfiskat för alla andra också när man pratade med dem. Jag lyckades dock landa ganska många Redfish på en kant där dom hade gömt sig bakom vinden (ett riktigt kul fiske hade jag), men man fick bara mäta in en fisk per art och fiskedag (Redfish, Speckled Trout & Flounder). Efter detta fick jag uppleva mitt livs tuffaste paddling ”hem” då en sträcka som skulle ta mig 45 minuter tog mig nu hela 2,5 timma mot vinden och tidvattnet! Jag kämpade mer än jag någonsin gjort och kom knappt fram. Det värsta var när jag skulle runda en udde (nära starten/målet), då strömmen och vinden var brutal där samtidigt som jag krampartat tog i allt vad jag kunde utan att komma fram. Folk filmade oss https://www.youtube.com/watch?v=Y5W8ZAJKRfY&feature=youtu.be men tillslut passerade jag ”forsnacken” helt slut och kunde med några minuter tillgodo hänga in nyckelbrickan med mycket vingliga ben, jag hade nu placerat mig på en 19:e plats första tävlingsdagen med en 24 inch Redfish (ca 61 cm)! Somliga brukar förövrigt säga att Redfish är en lättskrämd fisk, men inom loppet av 15 minuter drog jag samma 24 inch fisk två ggr!

Tävlingsdag 2. Dag två blåste det om möjligt ännu hårdare och allt kändes verkligen hopplöst svårt! Jag vågade inte åka söderut till ”heta grytan” igen den här dagen efter förra dagens jobbiga resa hem mot strömmen och vinden, så idag åkte jag norrut istället och hittade en riktigt fin kanal med en ”dead-end” i slutet som alltid ska vara riktigt bra för fisket enl ”Rev”! Jag smög mig in och längst in i systemet och missade först en riktigt fin fisk, såg en monsterfisk (lika stor Redfish som Johns fina fisk från första övningsdagen), och senare fick jag även en godkänd fisk på 21 Inch vilket var en riktigt skön känsla trots att den stora fisken ratat mig flera ggr bara fem meter ifrån mig. Jag nötte mycket länge på platsen i hopp om att monsterfisken skulle ta, men fick tillslut ge upp då den stora fisken varit borta en längre tid nu samtidigt som jag hade en längre resa hem igen i en ny kanalterräng för min egen del (jag hade ju inte varit däromkring förr)! Med dagens fisk så hade jag nu jobbat upp mig på en 11:e placering dag två vilket kändes bra även om målet var att komma upp i topp 10 listan!

Tävlingsdag 3. Dag tre, vattentempen var rekordlåg nu från dryga 20 grader yttemp när vi kom, till endast 11-12 grader på 3-4 dagar – helt otroligt! Nu gällde det, sista dagen åkte jag ner söderut igen till ”heta grytan” där jag haft bra fiske första dagen (en chansning) men nu var det nästan inget vatten kvar alls på platsen pga tidvattnet varvid jag ”panikade” och kämpade mig upp till norra ”grytan” istället där jag fick fisk dagen före (en riktigt lång sträcka blev det). Vattentempen var som väntat låg, samtidigt som jag inte kunde hitta någon fisk alls vilket var frustrerande. Ingen tävlande i området hade sett någon fisk alls, och tyvärr så fick jag konstatera att jag skulle bomma den sista fiskedagen vilket var tungt! Dag tre utan fisk gjorde att jag halkade ner till en 29:e placering på VM vilket jag får nöja mig med med tanke på att tex en ”lokal” superduktig Amerikan som jag trodde skulle vinna faktiskt hamnade en placering efter mig i resultatlistan (han bommade dom sista två dagarna)! Vinnare blev istället en annan Amerikan, Steve Lessard som nu vunnit sitt andra VM nu – helt galet bra jobbat! Det är bara att gratulera vinnaren Steve, tvåan Richard Somerton från Australien samt trean Matthew Vann från USA vilka fiskade bäst!

Tävlingsresultat: http://hobiefishingworlds.com/rhino-rack-final-results/

Ett stort tack förövrigt till arrangörerna Keeton Eoff, Steve Fields, Gero Priebe etc från Hobie http://hobiefishingworlds.com/ som gjorde ett grymt bra jobb, och som arrangerade en mycket proffsig VM-tävling som denna gången gick i Leeville på den amerikanska södern (i södra coola Louisiana)! Jag vill även passa på att tacka dom lokala ”guiderna”, och då speciellt suveräna ”Rev” (Bill Crawford) som lärde mig mycket! Tack för en grym vecka alla arrangörer, ”guider” och tävlande från övriga världen förövrigt! Thanks you my friends! :-)

Efter VM i Louisiana drog jag till Florida (när man ändå är där), och träffade min gumma och son där för dryga 2 veckors semester! Vi såg mycket kul (196 mil blev det i bilen), och vi fick även uppleva mycket spännande där! Förutom sjökor, krokodiler, pelikaner, sköldpaddor, Leguaner, Legoland etc så blev det även 12-13 nya fiskarter och nya p.b för min egen del (inkl mina Louisiana fiskar)! Jag fick följande arter: Redfish, Speckled Trout, Sheepshead, Spanish Mackerel, Jack Crevalle, Snook, Hardhead Catfish, Needlefish, Yellow Tail Snapper och några arter till som jag inte har artbestämt ännu! Dessutom blev det två feta/brutala hajar varav den ena var riktigt jäkla fet och utan tvekan mitt livs största fisk (ev Bull-Shark, Lemon Shark eller Spinner Shark). Jag fiskade även i en insjö nära Legoland med alligatorer och annat kul, och fick även två Large Mouth Bass där från land vilket var coolt! VM i Louisiana var riktigt coolt, men det var även Florida som även det gav mig mersmak… :-)

Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka vinterns, vårens och sommarens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår!

Fiskehälsningar, Mikael ”Mike Pike” Puhakka 0708-722 733 Hemsida/Bokning: www.fishguide.se

Ps. För er som följer Instagram så har jag även en sida där med en himla massa fiskebilder (lite bättre fiskar) och annat kul! Sidan heter ”Fishguide.sehttps://www.instagram.com/fishguide.se/ för er som vill följa mig där – vi hörs! :-)