Shadow Rap Shad kungen vid risvasen

Jag och min vän Andreas hade länge pratat om att testa en sjö vi spanat in på kartan. Men ni vet hur det är, det gäller att ta tag i det där och bestämma sig. Ibland blir det bra och ibland mindre bra när man testar nya vatten.

Nu i veckan tog vi äntligen tag i det iallafall. Vi testade sjön och det blev riktigt riktigt bra! Andreas hämtade upp mig tidigt på morgonen och vi tog oss mot sjön. Det såg ut att bli ännu en i raden av fantastiska sommardagar. Väl framme sken solen och inte ett moln syntes på himlen. Den där sprudlande känslan som man får när man ska testa ett nytt spännande vatten spred sig i kroppen. Nu ville man bara ut och se vad denna sjö hade att bjuda på.

Vi packade båten och sen var det äntligen dags!

Vi började söka av kanter mot djupen och platåer men det var bara smågäddor och några mindre abborrar som nappade. När halva dagen gått och vi fortfarande inte sett skymten av någon bättre fisk började jag nästan misströsta lite. Vi som hade så höga förhoppningar om denna sjö.

Men snart skulle det bli glada miner kan jag lova. Ibland behöver inte fiske vara så invecklat. Vi hittar en risvase där vi ser att det vakar småfisk vid och på ekolodsskärmen syns en matta av löjja eller mört eller kanske både och. Jag börjar med jigg och Andreas kör jerk, en Shadow Rap Shad Deep i färgen ROL.

Vi börjar kasta av området runt och över risvasen och det dröjer inte länge innan jag hör Andreas …

-Nu! Nu är det bättre !

Jag håvar en fin fisk på runt 45cm, med denna kommer en lika stor som dyker ner precis vid båten. Sen vräker vräker jag mig ner i beteslådan och hittar en Shadow Rap Shad Deep i färgen GHSH. Det är ju jerk dom vill ha!

Jag kastar ut och jerkar mitt bete med sekund långa pauser. Två meter från båten tar det tvärstopp. Ännu en fin abborre på ca 45cm glider in i håven. Innan jag hinner kroka av den ser jag Andreas stå och drilla igen. Snart ligger ännu en abborre i samma klass i håven.

Jag krokar av min och kastar ut igen. Hinner halvvägs in med betet innan det hugger igen. Denna gång är det en ännu större abborre som glider in i den välfyllda håven. En 48cm abborre i god kondition för att vara i denna del av landet.

Sedan dör fisket ut lite och jag hinner släppa tillbaka två av de smalare 44-45orna innan jag ser Andreas spö åter buga. Ännu en fin abborre glider in i håven.

Jag drar iväg ett kast och nu hugger det på min Shadow Rap Shad Deep också. Ytterligare en fin abborre. Sedan gör vi några ”tomma” kast innan Andreas sätter pricken över i med en lång gammelabborre.

Skaplig topp 4!

Det visade sig att Andreas abborre var hela 50cm lång. Min största var 48cm och sen ett resterande mellan 44-46cm. Vilket fiske! Och vilka hugg! Grymt kul fiske!

48cm skönhet!
Två fina bitar!

Sedan får vi några mindre abborrar och ett par gäddor innan vi låter stället vila någon timme. Det blir ett välbehövligt svalkande bad och några koppar kaffe. Sedan letar vi nya områden utan resultat. När dag blivit till kväll gör vi ett nytt försök vid risvasen i hopp om ytjakt.

Det skulle bli en kort sekvens ytjakt och Andreas lyckades lura ytterligare en fin abborre. Jag lyckas lura en fin fisk på 40cm innan vi packar ihop.

Underbara fiskar, och så starka dom är nu!

Vi styr båten mot rampen efter en fantastisk dag på sjön.

Risvasar och kanterna kring dessa är verkligen bra platser nu på sommaren. Ofta står det fina abborrar tätt intill dessa eller på kanterna upp mot risvasen. Prickar man rätt på dessa ställen kan belöningen bli riktigt bra.

Ett bete som funkar kanon i dessa områden är Shadow Rap Shad Deep, som fiskade bäst denna dag! Perfekt att ta hem över risvasen utan att fastna som är problemet om man kör jigg.

Ut och fiska abborre gott folk och glöm aldrig att fiska vid risvasen!