Jakten på storabborren

Ja så var det åter dags för min och Jörgen Storms åriga satsning efter storabborre. Denna gång skulle även vår kompis Källan följa med i egen båt.

En långhelg jag sett fram imot länge länge! En av årets absoluta höjdpunkter.

Planerna var spikade och packningen packad. Nu skulle det bli fyra hela dagars fiske. Jag försökte hålla ned förväntningarna men efter förra årets succe med fyra fiskar över 50cm var det svårt.

Hur som helst tog vi oss upp till sjön redan under onsdagen så vi var på plats redan nästa morgon när hårdkörningen skulle börja.

Klockan ställdes efter soluppgången nu skulle abborrarna upp!

Med stora förhoppningar klev vi upp, knappt så vi hade tid för frukost. Nu var det dags. Vädret var helt ok men det fanns mer att önska av lufttrycket. Planen var att jiggfiska om vi såg ekon på ekolodsskärmen och vid betesfisk. Skulle det inte funka skulle vi bonnatrolla och söka aktiv fisk.

Ganska omgående hittade vi ett stort stim med betesfisk och fina ekon under stimmet. Vi ankrar och får några mindre fiskar på våra jiggar. Men dom större vill verkligen inte hugga. Till slut får vi ge upp platsen och bonnatrolla en tur i hopp om att dom skulle komma igång senare under dagen.

Bonnatrollingen gav absolut noll så vi åkte tillbaka till området vi fiskade tidigare. Denna gång gick det lite bättre. Jag lyckades landa en fin fisk på 1,14kg/46cm. Den lurades med en kommande nyhet från Rapala. KUL!

Vacker abborre och vackra vyer!

Men huggperioden varade inte länge. Så vi sökte åter aktiv fisk med hjälp av bonnatrolling. Nu var det Jörgens tur. En fin fisk på 1,12kg lurades på en Rapala DT10.

Nu trodde vi att det skulle lossna! Men det fortsätter vara trevande. Nu är abborrar över 1,1kg riktigt fina fiskar men med tanke på förra årets fiske var vi inte riktigt nöjda.

Dagen blev kväll och vi fick ge upp jakten på sjöns giganter.

Imorgon tar vi dom stora tänkte vi! Vilken fantastisk solnedgång!

Efter en god natts sömn vaknade vi till regntunga moln men ibland kan ju ett väderomslag vara positivt så det var bara att nöta vidare.

Samma sak som tidigare, ut och testa vid betesfisken. Några mindre abborrar upp sen locket på. Nyhetens behag!

Gäddorna var på hugg ialf. Här en 105a som ville ha en Rapala DT10 i färgen ROL.

Nu bestämmer vi oss för en längre förflyttning i hopp om huggvillig fisk. Det skulle visa sig bli en lyckad sådan. Nu hugger abborren på våra wobblers. Rapala DT10 och Rapala Shadow Rap Jack Deep 07 var riktigt bra. Än så länge var det inga jättar men det nappade ialf. Rätt som det är får jag ett bättre hugg på min Jack Deep 07.

Abborren kommer med tungt men snällt och inte förän den låg i håven börjar den riktigt förstå vad den varit med om.

47cm abborre på Rapala Shadow Rap Jack Deep 07.

En riktigt fin abborre på 47cm/1,24kg.

Vi fiskar oss vidare. Vi söker stora stenar efter botten och fiskar av kanter från 4 till 7meter. Rätt som det är tar det tvärstopp för Jörgen. En spännande drillning börjar och till slut ligger en riktigt fin abborre i håven. Även denna är 47cm men i bättre kondition så den trycker ner vågen till 1,34kg.

Hade abborren vaknat nu. Vi chansar och hoppas dom vaknat på platsen vi fiskade tidigare. Det börjar lovande med dubbel drill för mig och Jörgen. Nu har Källan också anlänt till samma plats och det hugger bra även för honom. Men huggperioden ebbar ut och inga jättar nappar.

Vi får ge upp jakten utan målfisken även denna dag.

Nu var det dags för sista heldagen. Det kändes som det var nu eller aldrig. Molnen fortsatte slicka trädtopparna men hoppet och viljan fanns kvar.

Vi försöker fiska efter mottot: betet i vattnet så finns chansen. Det skulle bli en bättre fisk. En långsamt fiskad Churro Paddle Tail från 13Fishing ville den ha.

En grymt stark fisk på 47cm som tryckte ner vågen till 1,14kg. Vi fiskar vidare och får några mindre fiskar. Denna gång blev det inte som vi tänkt oss. Vi fick några riktigt fina fiskar men toppfisken ville inte hugga denna resa. Men vi vet att dom finns där så nästa år då jäklar!

Vi försökte även någon timme i spöregnet nästa dag. Åter var Churron bäst. Churro Paddle Tail har en lite ”lunkigare” gång än de flesta jiggar. Vilket jag gillar när vattnet blivit kallare och framförallt när abborren är lite seg och kräver långsam hemtagning av betet.

43cm abborre på Churro.

Nu väntar först lite renovering hemma sen blir det all in för en stor höstfisk. Om det blir abborre eller gädda får framtiden utvisa!

Hösten är här! Ut och njut och fånga en riktigt fet höstabborre!