Inte ett enda laxhugg – Men!!!

Nyligen var jag lite ”wild & crazy” med fiskekajaken kan man nog säga! Jag drog 2 laxar för 4 år sedan vid Landsort från kajak, men nu ville jag ta dom även på Ålands hav långt ut från land – så jag begav mig ut på havet…

Nyligen stämde vädret klockrent även långt ut på havet för ett ”wild & crazy kajakfiskeprojek”, och då gäller det att köra hårt när tillfälle ges! Jag hade färska vindobservationer från vänner som trollade lax långt ute på havet mellan Åland och Sverige (samt färska väderprognoser), och då jag hade koll på fiskeutrustningen och kajaken/utrustningen (ifall det skulle dyka upp ett tillfälle), så kom jag iväg på kort varsel. Jag fick med mig min vän Felix Rimfrost som fick agera kameraman samtidigt som han trollade lite ”bonnatrolling” efter lax från min Quinttrexbåt en bit bort! Vi hade kajaken ombord på Quintrexbåten hela vägen ut, och kom fram vid 22 tiden på kvällen då vinden samtidigt ökade oroande mycket, och sen sov vi några timmar bakom sista ön före havet börjar i skydd från vinden! Tidigt på morgonen låg havet platt och fint igen vilket var en enorm lättnad för mig! Jag körde mitt trollingfiske från min Hobie Pro Angler 12 fiskekajak (kajaken har ett trampsystem), och fiskade hyfsat långt ut på havet utanför Understen där laxen vandrar! Jag har fått mycket lax i området genom åren både privat och på fiskeguidningar, så jag hade stenkoll på vad jag gjorde! Kajaken hade jag riggat med 5 spön totalt (4 spön med ytparavaner) för att  täcka vatten åt sidorna, samt ett spö rakt bakom kajaken med en Dipsy Diver för att få ner betet på djupare vatten! Skulle jag få landa en lax även idag så som jag hade gjort de senaste fiskedagarna innan från min Silver Eaglebåt med mina gäster (8 st laxar landade vi då totalt varav bästa dagen gav 5 laxar) – var frågan!? Det är inte fångstgaranti på laxfiske någonsin, och ännu mindre chans/garanti från en fiskekajak kan jag lova, men jag har lyckats en gång tidigare på mitt enda försök utanför Landsort på havet (utanför Nynäshamn den gången för 4 år sedan), då jag faktiskt landade 2 st laxar och vännen Staffan Jorup fick en fin lax från våra Hobie Pro Angler fiskekajaker! Se länk med bilder från den fisketuren för 4 år sedan: https://fishguide.se/wordpress/96-lyckad-laxtrolling-fran-kajak-pa-havet/. Det är grymt kul när man får på ett eller flera sköna laxhugg samtidigt då det skriker i Shimano Tekota 600 rullen (knarren) när fisken är krokad och fisken simmar iväg i expressfart, och sen kommer även den sköna fighten på detta som ofta kan vara spännande och dramatisk då fisken oftast är urstark och oförutsägbar! Den här galna ”wild & crazy fiskedagen” nu i junimånad från min kajak fick jag tyvärr inte uppleva skriket från knarren, men jag tror mig ha gjort en ganska unik grej ändå (kajakfiske på Ålands Hav), som jag är helt ensam om törs jag garantera – och nästa år lovar jag att göra om det både vid Landsort och Ålands Hav då jag har ett lite annat upplägg och en annan taktik som väntar då! Även Felix bommade, men han körde inte länge alls som jag! En länk till vännen Felix Facebooksida med en video från kajakfisket nu nyligen: https://www.facebook.com/felix.rimfrost/videos/10157641365698010/. För er som inte vet hur långt ut på havet man ändå är, så passade jag på att göra en skärmdump på Google Maps på min telefon, sista bilden! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna – boka sommarens och höstens fisketurer här redan nu! Kom som ni är, allt ingår som vanligt – välkomna ombord!!

Ps. För er som följer Instagram så har jag även en sida där med en massa bilder (ofta stora fiskar och annat kul)! Länk: www.instagram.com/fishguide.se/. Sidan heter ”Fishguide.se” för er som vill följa mig där!

Fiskehälsningar, Mikael ”Mike Pike” Puhakka 0708-722 733  Hemsida/Bokning: www.fishguide.se