STOR gös och ett nytt PB

Klockan ringde på tok för tidigt, efter alldeles för få timmars sömn. Solen hade inte gått upp ännu men när det vankas fiske går det att kliva upp ändå. Halvsovandes tog jag mig upp till köket där jag varit duktig att förberett allt dagen innan.

Bara att slå på kaffebryggaren och hälla i gulaschsoppan i kastrullen. Medans kaffet började droppa slängde jag i mig en tallrik yoghurt. Sen var det bara att hälla i kaffe o soppa i varsin termos och bege sig iväg.

När jag lämnat Falun bakom mig började solens första strålar tränga sig igenom trädtopparna. Himlen färgades rosa och på de små sjöarna jag åkte förbi låg dimman som ett tunt lock. Fantastiska vyer att börja dagen till. Redan där kändes det att det kommer bli en bra dag på sjön.

Efter någon timme i bilen var jag framme. Min vän Andreas rullade in på parkeringen precis när jag packat ur bilen. En låda Rapala X-Rap Petos och ett spö var det viktigaste. Nu skulle vi ut och lura stora gösar.

Förutsättningarna visade sig vara kanon. Sjön låg spegelblank, perfekt för spinnfiske efter stor gös med den senaste ekolodstekniken. Andreas som är en fantastiskt duktig gösfiskare styrde båten mot området vi skulle söka de stora pelagiskt simmande gösarna på.

Det dröjer inte länge innan vi får syn på dagens första på ekolodsskärmen. Jag lägger ett kast med min Rapala Peto 20cm och det smäller direkt. Dagens första gös på ca 3,5kg sitter. Vi krokar av gösen och den bjuder mig på en rejäl dusch. Gösarna kan det där med att skvätta ner en när man släpper tillbaka dem.

Nu tycker jag det är dags att ta fram håven som jag tror Andreas har i stuvfacket. Men det visar sig att den är kvar i bilen.

-Ska vi inte åka och hämta den ?!? :säger jag.

-Nej nej det är ett bra tecken, nu blir det stort! : Säger Andreas

Och han skulle visa sig ha rätt!

Efter ett par försök på fler gösar är det åter min tur att kroka en fin gös.

Ett stenhårt hugg och den stonkar på bra. När den bryter ytan känner jag att detta kan vara årets målfisk på 5kg. Medans jag håller gösen i vattnet förbereder Andreas våg och vågsäck. Vi placerar gösen i vågsäcken.

Men gösen väger 4,86kg. Inte målfisken men ett nytt personbästa för mig.

En fantastiskt fin morgon och gös.

Det fortsätter hugga på våra Petos. Andreas är givmild och låter mig kasta på de flesta gösarna. Jag lyckas kroka ett par fina 4kgs gösar innan två riktigt stora ekon dyker upp på ekolodsskärmen.

-Nu är det din tur! :säger jag

-nej för fasen det är nu du tar din 5+ säger Andreas.

Jag lägger ett perfekt kast med min Peto i färgen ROL. Jag ser betet närma sig de två fina ekona på skärmen. Den övre av de två är enorm. Jag vevar in min Peto med små stop och ”jiggningar”. När jag är över den översta av de två fiskarna kommer den undre. Ett stenhårt hugg följt av en stark fisk. Jag och Andreas tittar på varandra.

-Är detta gös är den över 5kg :säger jag.

Efter ett par rusningar är det dags. Upp ur djupet kommer inte en gös utan en av sjöns bättre gäddor.

Gäddfiskare som man är så blir man självklart glad även för dessa fantastiska fiskar.

Gäddan väger 8,65kg. En fantastiskt fin fisk. Men inte målfisken för denna tur. Men den skulle komma snabbare än vi kunde ana. Redan efter några minuter dyker nästa fina eko upp på ekolodsskärmen.

Nu är det Andreas tur. Han lägger ett perfekt kast med sin Peto i färgen BGH. Den dalar ner mot fisken och med några magiska knyck lurar Andras fisken till hugg. Ett stenhårt hugg följs tunga knyck. Det syns att det åter är en bra fisk.

Jag börjar bli lite nervös och har nog aldrig saknat en håv så mycket sedan jag brände en stor gädda vid båtkanten i barndoms tjärnen.

Andreas pumpar fisken närmare och närmare och upp kommer den största gös jag sett. Jag lyckas greppa ett hjälgrepp på första försöket. Lättnaden är stor att jag inte sullat bort denna magnifika fisk för min vän.

Jag och Andreas tittar på varandra och samtidigt säger vi.

-Den är STOR!

En magnifik gös och en grymt duktig fiskare!

Efter några snabba bilder väger vi fisken. Vågen stannar på 9,26kg. Tyvärr har vi glömt måttband men vi gissar att den mäter strax över 90cm.

Dags att simma hem för denna fantastiska gös.

Jag tror knappt vi fattade vad vi fått vara med om efter detta. Vilken fisk!

Hur som helst fortsatte gösarna hugga och om jag fick kasta på de flesta innan denna fisk så fick jag kasta på ännu fler nu. Jag och mina Petos skulle lyckas lura par till fina gösar och några gäddor till.

Ännu en fin gös (4,8kg) tagen på en 20cm Rapala X-Rap Peto.

Men när sedan Andreas sedan gjorde ett till försök och fick en gös på 5,03kg förstod jag att min 5kilos gös får vänta.

Ju längre in på eftermiddagen vi kom ju svårare var det att få gösarna intresserade av våra Petos. Men lika glada var vi ändå. Ett nytt PB till mig och en grym gös till Andreas. Vilken dag!

Som många redan sett eller märkt är Rapala X-Rap Peto ett kanonbete för stor gös. Ibland upplever jag att den ”hänger” sig. Men efter att ha läst att göskungen Tommy Blomander ibland använder gummisnoddar för att fästa krokarna skall detta testas nästa gång. Läs mer om gummisnoddar och supersizegösar HÄR!

Ut och spinnfiska gös gott folk! Vilka hugg!