Stor abborre på Rapala balanspirkarna

Nyligen var jag ute för första gången på isen för det här året efter ett benbrott i höstas, och bra gick det! Stora abborrar blev det med Rapalas fina balanspirkar, och nya kläderna från Strikemaster fick toppbetyg – liksom isborren såklart!

Nyligen åkte jag ut på isen för första gången den här vintern efter ett benbrott strax innan jul på isen! Då vädret var strålande fint så chansade jag trots en gipsad fot, vilket det var värt! Dessutom var fiskeuget mycket stort efter en veckas influensa (bekräftad corona), så lite frisk luft gjorde verkligen susen för mig! Hur som helst så åkte jag ut med kompisen Thomas Sandberg, och bra gick det för oss! Pimpelfisket var riktigt spännande då jag hade med min nya Hummminbird Solix 10si samt nya Mega Livegivaren på isen, och riktigt kul var det att se hur fisken betedde sig i realtid runt Rapala balanspirkarna! Vid två tillfällen såg jag dessutom gäddor simma förbi, samt mycket betesfisk till och från!

Vid flera tillfällen kom det även in abborrestim med grov fisk likt hyenor runt en liten kanin, och då visste man att det skulle smälla i pirkarna – och det gjorde det också! Jag har tävlingspimplat och isfiskat extremt mycket genom åren, men den här fiskedagen kanske slår alla fiskedagarna jag gjort tidigare då det var så himla spännande att se skådespelet via min Mega Live (en extra dimission i fisket blev det)! Förutom ny marinelektronik så hade jag även helt nya fiskekläder från Strikemaster, vilka jag gillade mycket! Rejäla kläder som kändes mycket varma och sköna med knäskydd, höga byxor med hängslen och en rejäl fiskejacka till det! Det blev totalt 5 st fina abborrar landat för oss, varav vi även tappade en riktigt stor abborre precis vid hålet samt senare en gädda! Riktigt kul att starta året med första fisk på 1,140 kg för undertecknad, och bästa fisk under dagen visade sig vara en fin fisk på 1,3 kg!

Intressant var också att det funkade otroligt bra att pimpla två pirkar samtidigt i Mega Live bilden, då vi såg båda pirkarna och skådespelet samtidigt (båda nappen)! Det blev riktigt spännande när flertalet stora abborrar jagade runt pirken i jaktfart, och då visste man att nu smäller det vilket resulterade i ett dubbelhugg med två stycken kilosfiskar! Pirkarna som levererade var en mindre Rapala orginal balanspirk, och den nya superfina Jigging Shadow Rap som visat sig attrahera grov fisk! 13 Fishing pimpelrullen är perfekt för detta fisket, för er som funderar på en egen sådan utrustning!?

Det blev en massa borrhål med 250 mm Strikemasterborren under fiskedagen, och vi gjorde endast av med en diod av fyra dioder, så vi hade ca 75 % batteri kvar när jag kom hem trots tjock is! Strikematser batteriet har en testknapp precis som Minn Kotas elmotorer har, så det är kanonbra och smidigt att checka status på batterierna under fisket! Imponerande och smidigt samtidigt som borren är oerhört kraftfull! Dessutom slipper man buller och avgaserna från tex mina tidigare motorisborrar med bensin, och det är galet skönt!

För er som är sugna på pimpelfiske efter gädda, gös och grov abborre, samt ismete så kör jag igång så snart gipset är av från foten, dessutom numera även med min nya stekheta Mega Live givare! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna (eller fiskekajakerna) – boka vinterns ismete eller pimpelfiske, samt vårens och sommarens fisketurer redan nu! Kom som ni är, allt ingår som vanligt – varmt välkomna ombord!

Ps. Vi kör på fiskeguidningarna precis som vanligt, även om min egna hemsida (Fishguide.se) den senaste tiden uppdaterats mindre frekvent än vanligt pga mitt benbrott nu! Nya fräscha fiskerapporter är dessutom på gång snart att uppdateras, då jag har några sköna fisketurer på gång! På återhörande!

Ps. För er som har Instagram då har jag även en kul sida även där där med över 800 st sköna fiskebilder (oftast stora fiskar och annat kul)! Länk: www.instagram.com/fishguide.se/. Följ mig gärna där, så följer jag er tillbaka!

Fiskehälsningar, Mikael “Mike Pike” Puhakka 0708-722733. Hemsida & Bokning: www.fishguide.se