Spike Tail Bleak fortsätter leverera

I helgen uppstod en lucka mellan barnens aktiviteter. Efter en tids övervägande i soffan framför ”vinterstudion” på tv:n tog jag beslutet att åka ut på sjön. Hade jag inte haft min 24V Strike Master motorborr hade nog beslutet blivit att stanna kvar i soffan. Den var otäckt skön!

Just nu är isarna riktigt tjocka här i Falun. Snön som kommit har tinat och byggt på isen ovanifrån.

Att det inte skulle bli något race ute på isen var jag fullt medveten om. Dels för att mars månad brukar vara klurig samt att klockan hade hunnit blivit 12:30 och det har varit på morgonen jag haft mitt bästa pimpelfiske.

Det blev heller inget race. Dom abborrar som behagade titta in på ekolodsskärmen var ytterst tveksamma o sega. Dom synade betet på avstånd och simmade sedan vidare. Riktigt frustrerande fiske.

Jag gjorde allt i min makt för att få dem att hugga. Bytte från gummibeten till balansare, vertikalpirk och mormyska. Fiskade djupkant och platå men inget verkade duga.

Tiden gick och snart var klockan 15, 16:00 skulle jag vara hemma så nu var goda råd dyra annars fick jag åka hem med den hemska ”titeln”.

Efter en molnig och disig dag tittade några solstrålar fram. Kanske kunde detta väcka någon abborre.

Kanske ville dom ha ett lite större bete. Jag bytte ut min 8cm Spike Tail Bleak mot den större som är 10cm.

Den översta där fick det bli!

Jag fiskade mig längre och längre ut längs djupkanten och plötsligt flimrar det till på ekolodsskärmen. Ett streck som går spikrakt uppåt och hugget är stenhårt.

Första tanken är att det är en gädda. Varför skulle en abborre bete sig på detta vis rätt som det är. Det är till och med så jag känner huvudskakningar från en lite gädda när jag drillar. Men ack så fel jag hade. Upp ur hålet kommer en fantastisk abborre.

Arg och vacker!

Ner med den i ”baljan” och förbereda vägning, mätning fotografering.

Abborren är 42cm och pressar ner vågen till 1220gram. Ännu en fantastisk dalaabborre. Min 10e över kilosstrecket denna säsong! Vilket fiske!

Inte lätt att fota när man är ensam, men nu är den förevigad iallafall.

Detta blev det sista som hände denna fiskedag. Ett hugg och en fisk, men är dom så fina gör dom absolut dagen!

Spike Tail Bleak i både 8cm och 10cm åker jag inte ut på sjön utan. Grymma beten!