Öring blev belöningen

Äntligen tog jag mig ut på trollingfiske igen. En långresa ut i vildmarken stod på schemat och det hela blev till ett väldigt bra öringfiske i slutändan.

För att lyckas att komma fram till fisket så gällde det att först få igång bilen, en gammal Saab från årsmodell 67. Det är inte varje dag man kör en liknande bil, så ens mekarhänder fick arbeta lite och tillslut var den rullandes. Med växlar på ratten och med ett högt motorljud så åkte jag mot kvällens fiske.

Tids nog var jag framme, men som det inte var nog med bekymmer så kom det fler direkt jag satte mig i båten. Pluggen till båten var borta så jag fick tillverka mig en egen som blev allt annat än perfekt. Den läckte in vatten så jag insåg att jag kommer få ösa konstant medans jag fiskar. Även båtmotorn jag skulle använda mig till fisket gick otroligt dåligt på tomgångsläget, så även här gick det inte perfekt. Nåväl, det går sällan bra med maskiner överlag på mina resor så det är inget att bli förvånad över något mer.

Med en ojämn fart mellan 2 till 2.5 knop började jag med att skicka ut fiskegrejerna för denna dag.

Scatter Rap Minnow i färgerna SMHL, S, ROHL samt Orginal F11 var de betena jag fiskade mest med. Jag provade även ut en Scatter Rap deep Husky Jerk i färgen SB som variation till mot dom övriga betena. Just Husky Jerk 10cm har en mycket hård gång tack vare dess stora sked och gör att betet simmar hårt.

Ynka 15minuter passerade så small första fisken. Storleken mindre och den föll för Scatter Rap Minnow i rätt hög fart. Det förlåtliga med en motor som gick så pass ojämnt är ändå att vi är inne i Juli månad. Då kan man fiska rätt fort i vattnet eftersom temperaturen i vattnet stigit och fisken håller en hög fart när den jagar.

Efter lite letande hittar jag tillslut ett intressant område. Första svängen på stället så ser jag att här kommer det bli hugg. Jag hann inte mer än säga “ här kommer det hugga” så börjar mitt Muse Black 15-40g gunga tungt och Concept Z Slide tjuter lina. Greppar spöt och det känns som en hygglig fisk. Som pricken över i:et gav båtmotorn precis upp när fighten började och stressen blev att få in fisken samtidigt som dom andra spöna måste vevas in.

Ju närmare båten fisken kom desto mer aggressiv blev den. Hårda huvudskakningar och den ville verkligen inte visa sig. Till sist kunde jag håva fisken med hjälp av Karbon Fresh and Salt håven som har ett otroligt långt skaft, djupt håvnät och ett väldigt förlåtligt nät som inte skadar fisken. Men gör även att du slipper fastna med krokarna från draget i håvnätet. Perfekt om du frågar mig!

En synes sjukt fet öring fick jag hålla upp och vikten drogs till 2.8kg. Den kunde inte motstå min Scatter Rap Minnow i färgen SMHL. Fram tills att motorn gav upp så stod färgen SMHL som en vinnare i flest hugg och landade fiskar.

Belöningen efter alla problem med bilar, motorer och båtar blev till slut vackra öringar. En resa helt klart värd att minnas!

Skitfiske tills nästa gång!