Kanonfiske i Lappland! Många stora fiskar och fina p.b blev det!

Nyss hemkommen från ett kanonfiske i Lappland! Stor kanadaröding, stor gädda, fina öringar, harrar, röding och mängder med abborrar i fin storlek (sonen Wilmer var stekhet med 3 nya fina p.b)! Rapala levererade över förväntan! Story och text kommer efter bilderna (många bilder)! :-)

Nyligen kom jag hem från Lappland där vi fiskade så fort vi fick chansen, och bra gick det! Huvudmålet var den mytomspunna kanadarödingen som jag och sonen ser som ett mycket spännande och kul mål i vårat fiske (en cool fisk med stora utmaningar som dessutom kan bli himla stor)! Vi lyckades ovanligt bra då Wilmer drog via trolling en superfet kanadaröding på 89 cm och 6,5 kg samt senare en smalare “kanadick” på ca 86 cm och 4,280 kg. Själv drog jag 17 st kanadicker i år vilket var riktigt bra, men inte lika stora i ett helt annat vatten när jag fiskade själv (jag ville inte ta med sonen dit då det blåser väldigt upp fort där)! Jag fick även en kanadick från land i ett tredje stort vatten, men den var inte så stor! Wilmer drog även en gädda på 109 cm och 7,2 kg samt vi fick många små gäddor också! Utöver detta drog vi riktigt fina öringar upp till 2,5 kg, stor harr (ca 1 kg), röding och mängder med fina abborrar up till kilot! Grymt bra fiske, och dessutom bra väder samt lite mygg också för det mesta!

Beten som gick bra var såklart favoriten Rapala BX Bratt, Shad Rap Elite, Tail Dancer Scatter Rap, nya Rap-V Blade, Skitter Frog, DT 4, Jointed Scatter Rap, O.G Tiny samt och nya Precision Extreme Pencil som visade sig fiska riktigt bra! Ibland var det hugg hela tiden för mig och Wilmer när vi fiskade abborre (ny sjö som jag kikat på länge)! Givetvis fiskade vi då med stekheta Rapala BX Bratt (lilla/grunda skeden)! Hugg på kast hela tiden på 1-3 meter djupt vatten, och mitt i sjön (ca 5-6 meter djupt vatten) rodde vi ett s.k “bonnatrolling” på djupare vatten (fast i ytan), men abborre där också efter bara några årtag! Väldigt många dubbelhugg blev det, men det blev även gädda för oss! Kanske det bästa abborrefisket på väldigt länge (dvs mängdfiske i den övre “mellanstorleken”)!

En av dagarna fiskade jag och Wilmer i en kul insjö med kompisen Ingemar Olsson (som verkligen kan fisket riktigt bra i Lappland) efter fin insjööring, och bra gick det! Vi alla tre fick drilla öring, även ett kul dubbelhugg blev det (vi hade kanonfiske innan solen titta fram)! Wilmer drog p.b återigen, men vi fick även en fin abborre, fin harr och ett gäng gäddor! Ingemar trollade/kastade med bl.a. en röd Rapala O.G Tiny som visade sig vara stekhet, se bild! Sådana måste jag också skaffa mig till nästa resa! En mycket trevlig fiskedag som vi alla nog kommer att minnas länge, Tusen tack Ingemar, du är fiskekungen i Lappland!

En av fiskepassen fick jag 16 st kanadarödingar vilket var över förväntan! Bra med napp, även dubbelhugg och en galet härlig miljö! Jag körde blandat från ytan till djupet, men ett bete som stack ut lite extra var Rapala Tail Dancer Scatter Rap! Fick även 5-6 st kanadicker på riktat spinnfiske med jigg vilket var himla kul! Hade drömväder, men också ett rejält regnoväder med hårda vindar nån timma! Inga stora “gammelkanadarödingar” som vi fick med sonen, men ett himla kul fiske!

All fisk (abborre & gädda) har vi fått grunt bland sjögräset, men just den största gäddan på 109 cm tog vi i sjöns djupaste område (mycket betesfisk där)! Gäddan gav en riktigt bra fight, och med en tunn flätlina (0,13 mm Sufix) var det nära att gå åt helskotta flera gånger, men vi lyckades till slut landa fisken (nytt p.b för sonen)! Jigg och trollingfisket körde jag/vi mellan 10 – 40 meter vatten..

En av sommarens höjdpunkter var ytfisket efter gädda på extremt grunt vatten! Kul som tusan, speciellt när det nappade så bra som det gjorde för oss! Spännande när man ser dom komma i hög fart från sidan så det skvätter vatten! Vi fiskade med Rapala Skitter Frog och nya Precision Extreme Pencil som visade sig fiska riktigt bra! Kastar sjukt långt, simmar fint som tusan och är riktigt fin! Har ett kul minne nu när sonen kastade ut sin Skitter Frog, och krokar en fisk som kliver av, och kort efter kommer en annan gädda i hög fart från sidan och klipper betet återigen, men den här gäddan landade vi!

Min helt nya Suzuki DF 2,5 hp motor gick som en dröm på hög och låg fart (“hellre låg fart än hög vikt säger jag”)! Vi körde ett enkelt fiske med min lilla Humminbird Helix 5si, 4-6 spön från djupet till ytan under trollingfisket, Okuma Convector CV 20d rullen, och blandade ganska friskt med betena under trollingfisket! Vid spinnfisket startade båtmotorn väldigt lätt när det var dags att göra en förflyttning, är mycket nöjd med denna. En härlig semester med ca 367 mil i bagaget blev det, men längtar redan tillbaka!

För er som är sugna på spinnfiske efter pelagisk gös, gädda samt abborre, så är det läge nu till hösten. Speciellt då jag numera även erbjuder fiske med min nya stekheta Humminbird Mega Live givare! Känn er förövrigt varmt välkomna på ett kul, lärorikt och ett spännande sportfiske framöver i båda guidebåtarna eller i fiskekajakerna (3 st) – boka höstens, vinterns och vårens fisketurer redan nu! Kom som ni är, allt ingår som vanligt – varmt välkomna ombord!

Ps. Vi kör på fiskeguidningarna precis som vanligt, även om min egna hemsida (Fishguide.se) den senaste tiden uppdaterats mindre frekvent än vanligt, men blir lite oftare snart! Väl mött…

Ps. För er som har Instagram då har jag även en kul fiskesida även där med snart 1000 sköna fiskebilder (oftast stora fiskar och annat fiskerelaterat kul)! Länk: www.instagram.com/fishguide.se/. Följ mig gärna där, så följer jag er tillbaka!

Fiskehälsningar, Mikael “Mike Pike” Puhakka 0708-722733. Hemsida & Bokning: www.fishguide.se